• Wyniki raportu przygotowanego przez platformę emplo nie pozostawiają złudzeń - chcesz odnieść sukces, postaw na współpracę z .... własnymi podwładnymi.
• Aż 71% pracowników uważa, że firma nie odniesie sukcesu biznesowego bez partnerskiej i otwartej komunikacji z pracownikami.
• Tymczasem co czwarty pracownik średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce nie czuje się wystarczająco poinformowany o działaniach prowadzonych przez swojego pracodawcę.
– Wśród firm, które poznałem, znajdują się takie, które odniosły biznesowy sukces bez nowoczesnego biura czy rozbudowanego pakietu benefitów dla pracowników, ale ogromną wagę przykładały do otwartego dialogu z pracownikami – mówi Paweł Leks, CEO, emplo.
To potwierdza, jak ważny jest kontakt z zatrudnionymi osobami. Jak dodaje Leks, potwierdzają to też wyniki zrealizowanego przez nich badania, które wyraźnie pokazują, że sprawnie funkcjonująca komunikacja wewnętrzna jest podstawą dla realizacji założonych celów biznesowych. - Niestety, jak wskazują sami pracownicy, nadal wiele firm nie przykłada odpowiedniej wagi do tego obszaru - zaznacza.
Firma to nie tylko prezes i zarząd
Pracownicy, którzy są zdania, że do osiągnięcia sukcesu konieczna jest gra w otwarte karty między nimi a pracodawcą, wśród najważniejszych działań prowadzonych w przedsiębiorstwie i wpływających na efektywność biznesową wymieniają: skuteczną komunikację z pracownikami (42% wskazań), jawność celów stawianych osobom i zespołom (35%) oraz umożliwienie im zgłaszania pomysłów i usprawnień (35%).
Badania pokazało też, że co czwarty menedżer lub specjalista chciałby zostać włączony w podejmowanie decyzji dotyczących firmy.
Tymczasem, choć firmy od wielu lat przeznaczają ogromne pieniądze na budowanie wizerunku zewnętrznego, zapominają o komunikacji z pracownikami, czyli najważniejszymi ambasadorami marki.
Z raportu wynika, że 46% zapytanych pracowników czuje się dostatecznie poinformowanych o działaniach prowadzonych przez swoich pracodawców, to aż 28% jest przeciwnego zdania.
– Zarządzający przedsiębiorstwami, szczególnie liczącymi kilkaset czy nawet kilka tysięcy osób, są coraz bardziej świadomi tego, jak wielką wagę dla realizacji postawionych przed nimi celów biznesowych, ma sprawnie zarządzana komunikacja wewnętrzna. I nie chodzi już tylko o przekazywanie informacji, ale o budowanie środowiska pracy, które pracownicy współtworzą i na które mają realny wpływ - mówi Leks. - Mam tutaj na myśli coś więcej niż kaskadowanie informacji z góry na dół, chodzi między innymi o pobudzanie oddolnych inicjatyw. Takiej demokracji w komunikacji nauczyły nas platformy społecznościowe, z których wszyscy korzystamy prywatnie. Budowanie komunikacji wewnętrznej w organizacjach w oparciu o dokładnie te same społecznościowe mechanizmy to bardzo dobra praktyka - uzupełnia.
Nowe technologie
Innym elementem na drodze do sukcesu, na który coraz częściej wskazywali pracownicy (23%) jest rosnące znaczenie nowoczesnych technologii.
- Technologia przybywa z odsieczą szczególnie w firmach z rozproszoną strukturą, w których zatrudnione osoby pracują w różnych lokalizacjach i w różnym trybie. Statyczną pracę przy biurku coraz częściej zamieniamy na pracę w drodze na spotkanie, w pociągu czy w kawiarni. W firmach, które mierzą się z takimi wyzwaniami, usprawnienie komunikacji wewnętrznej jest podstawą efektywnej działalności – zwraca uwagę Leks.
W jego opinii możliwość natychmiastowego dotarcia z firmowymi informacjami do każdej osoby, także tej nie pracującej przy komputerze, a korzystającej głównie ze smartfona, jest kluczową wartością dla zarządów i menedżerów. Jeśli na dodatek pracownicy mają możliwość zabrania głosu i współtworzenia firmowej społeczności, tworzy to dodatkową wartość. Leks podaje też pozytywne przykłady, na których warto się wzorować.
Mowa tu o firmie Netguru, która specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu systemów i aplikacji internetowych oraz mobilnych.
– Zdalnie współpracujemy nie tylko z pracownikami, ale i naszymi klientami, dla których prowadzimy kilkadziesiąt projektów rocznie. Nie byłoby to możliwe bez skutecznej komunikacji – potwierdza Wiktor Schmidt, CEO & Co-founder, Netguru. Jak dodaje, firma dba o to, aby pracownicy mogli brać udział w procesach decyzyjnych. Zespół ma możliwość zgłaszać swoje uwagi w trakcie systematycznych spotkań z liderami. Ich pomysły są później omawiane na firmowym forum. Zespoły razem ze swoimi liderami ustalają również cele realizowane kwartalnie. taka współpraca przynosi sporo korzyści.
- Kiedy zespół ma wpływ na to, jak wygląda i rozwija się firma, jest bardziej zmotywowany do pracy, a główni decydenci zyskują dodatkową perspektywę. Staramy się być firmą transparentną, w której zespół czuje, że ma wpływ na kierunek rozwoju i nie boi się otwarcie komunikować swoich spostrzeżeń nawet w trudnych sytuacjach - wyjaśnia Schmidt.
Kto ma odsłaniać karty podczas gry?
Autorzy badania zapytali również, kto powinien odpowiadać za prowadzenie skutecznej komunikacji. Okazuje się, że aż dwóch na trzech pracowników uważa, że powinno być to zadaniem menedżerów i kierowników działów. Co piąty ankietowany wskazał na specjalistę ds. komunikacji wewnętrznej, a co dziesiąty – na zarząd lub prezesa.
Co ciekawe, im większa firma, tym większe znaczenie ma osoba dedykowana temu obszarowi. 19% pracowników średnich firm uważa, że komunikacją wewnętrzną powinni zarządzać specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej, podczas gdy w korporacjach zatrudniających powyżej 500 pracowników ten odsetek jest nieco wyższy i wynosi 23%. Odwrotnie jest w przypadku menedżerów, którym większą rolę przypisuje się w średnich firmach (68% wskazań), a nieco mniejszą w tych największych (64%).
Otwartych na dialog szefów działów doceniają sami pracownicy – aż trzy czwarte zapytanych uważa, że najlepiej pracuje się z przełożonym, który chce rozmawiać i traktuje współpracowników jak partnerów a nie podwładnych.
Maksymilian Pawłowski z Leroy Merlin Polska jest zdania, że mimo mocnemu wkroczeniu w świat wirtualny, nadal bezpośrednie spotkania z przełożonymi odgrywają w tej kwestii najważniejszą rolę.
– Dzięki nowoczesnej technologii możliwe jest komunikowanie się masowe lub indywidualne za pomocą jednego kliknięcia. Stąd komunikacja bezpośrednia staje się swego rodzaju luksusem. A to ona właśnie ma wysoką skuteczność – przekonuje Maksymilian Pawłowski, menedżer komunikacji korporacyjnej, Leroy Merlin Polska. Jak dodaje, w trakcie spotkań twarzą w twarz tworzą się bliskie relacje, wchodzi się w głębszą interakcje, zbiera się na bieżąco informację zwrotną.
- Dlatego jestem przekonany, że w organizacjach nic nie zastąpi komunikacji zarządczej realizowanej przez menedżerów. Co więcej, sztuka zarządzania jest ściśle powiązana z komunikacją, stąd ten obszar powinien być szczególnie traktowany w procesie rozwoju leadershipu i doskonalenia umiejętności kadry menedżerskiej - podsumowuje.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)