Lidl, McDonald's, PZU, EY: Boom na kampanie employer brandingowe
Rynek pracownika wymusza na firmach proaktywne działania. Poszukują oni sposobów na to, aby zaprezentować się jako atrakcyjny pracodawca i... stawiają na kampanie employer brandingowe.
Firmy poszukują pracowników i zachęcają także do zmiany miejsca zamieszkania. (fot. mat.pras.)
REKLAMA
- Koncepcja employer brandingu wyrosła z potrzeb rynkowych. Zmienia się rynek pracy, a więc także pozycja pracodawców. Dziś w wielu branżach to nie pracownicy szukają pracy, a odwrotnie – pracodawcy konkurują między sobą, aby przyciągnąć do siebie najlepszych pracowników - mówi Anna Kościelna, specjalistka ds. marketingu w firmie Quercus.
Jak podkreśla, strategia employer brandingu obejmuje działania wewnątrz przedsiębiorstwa (sprawna komunikacja wewnętrzna, system rekrutacji wewnętrznych, badania satysfakcji pracowników czy aktywność z zakresu CSR), oraz poza nim. - Zewnętrzny employer branding dotyczy przede wszystkim świadomego dialogu prowadzonego z rynkiem, podzielonego na dwie kategorie: działania wizerunkowe oraz działania rekrutacyjne - wyjaśnia.
Coraz częściej obserwujemy, że firmy stawiają na kampanie employer brandingowe. We wrześniu Lidl Polska wystartował z nową kampanią employer brandingową „Lidl zaczyna się od ludzi”. Bohaterami kampanii są jej pracownicy – kilkudziesięciu ambasadorów, którzy sami zgłosili chęć zaangażowania się w działania employer brandingowe pracodawcy.
- Na casting zgłosiło się aż 1300 osób pracujących w Lidlu. Wśród nich wybraliśmy kilkadziesiąt osób, które stały się ambasadorami naszej firmy – widocznymi w kampanii w mediach, przestrzeni miejskiej oraz internecie. Każdy z nich otrzymał od firmy wynagrodzenie za wykorzystanie wizerunku - mówi w rozmowie z PulsemHR.pl Anna Durzyńska, dyrektor personalna Lidl Polska.
- Z rozmów, które przeprowadziliśmy z naszymi pracownikami wynika, że udział w inicjatywie był dla nich przede wszystkim wyzwaniem i przygodą pełną pozytywnych emocji, niezwykłym doświadczeniem – możliwością uczestnictwa w profesjonalnym castingu, sesjach zdjęciowych, planie filmowym. Chwilę później natomiast mogli obserwować się w telewizji czy na billboardach. Taką otwartą komunikacją zachęcamy osoby poszukujące pracy do aplikowania. I to nam się udaje - dodaje.
Niedawno z nową kampanią pod hasłem „Ja? Pracuję w Maku!” wystartował McDonald`s Polska. Projekt prezentuje pracowników firmy, ich pasje i zainteresowania. Mówi także o różnorodności zespołu i jego wartościach. Spośród ponad pół tysiąca zgłoszeń pracownicy wybrali w głosowaniu pięciu zwycięzców – osoby z ciekawymi pasjami, tych którzy zainteresowali ich najbardziej. To oni są twarzami kampanii „Ja? Pracuję w Maku!”.
– Chcieliśmy pokazać, że to ludzie są najcenniejszym kapitałem McDonald’s. To oni tworzą miejsca o wyjątkowej atmosferze, to dzięki nim odnosimy sukces na polskim rynku – mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska.
Już od kilku lat kampanie employer brandingowe prowadzi również PZU. W swoich spotach przedstawia nieszablonową rozmowę rekrutacyjną. W najnowszej odsłonie kampanii motywem przewodnim jest ciasteczko z wróżbą, w poprzedniej gwiazdą była kura. Czy to działa? - Wcześniejsze odsłony kampanii pozwoliły nam skutecznie zaistnieć w świadomości Polaków jako atrakcyjny pracodawca, nie tylko wiodąca firma ubezpieczeniowa – mówi Łukasz Trzeszczkowski, kierownik zespołu marki pracodawcy PZU.
Z kolei firma EY postawiła na filmik rekrutacyjny zrealizowany w technologii 360°. Dzięki takiemu rozwiązaniu kandydaci mają szansę przed podjęciem decyzji o wysłaniu aplikacji zwiedzić warszawskie biuro firmy. Mogą obracać kamerę w dowolną stronę i spojrzeć na biuro z różnych perspektyw.
- W czasach, gdy „pies-pająk” w internecie ma większą oglądalność niż najpopularniejsze programy w telewizji, nie mogliśmy wybrać innego kanału do pokazania naszego biura i tego, jak pracujemy – mówi Anna Woźniak, menedżer ds. rekrutacji w EY.
Swoje kampanie employer brandingowe firmy prowadzą nie tylko w sieci - publikując filmiki na YouTube czy spoty w social mediach. Wychodzą również na ulicę. Tak zrobił m.in. Rainbow, który przeniósł swoją kampanię również na billboardy. Ofertą pracy i darmowych wakacji kusił przy autostradzie na trasie Łódź-Warszawa oraz przy popularnej Manufakturze.
fot. mat.pras.
- Wszyscy publikują ogłoszenia w gazetach lub korzystają z wyspecjalizowanych serwisów, my chcieliśmy pójść o krok dalej i dlatego zareklamowaliśmy się na billboardach. Wybranemu przez nas kandydatowi jeszcze przed rozpoczęciem jego przygody z nami oferujemy wakacje o wartości 8 tys. zł - mówił Michał Jaworski, dyrektor e-commerce w Rainbow.
Rainbow chciał w swojej kampanii by zawrócić do Łodzi, a firma Dentim Clinic - by pracować i zamieszkać na Śląsku. - Poszukujemy stomatologów gotowych przeprowadzić się do Katowic. Przy okazji jednak postanowiliśmy rozwiać parę stereotypów o mieście i regionie. Niestety w głowie wielu stomatologów z Warszawy czy Gdańska, Katowice to wciąż kopalnie i koksownie, a ta błędna wizja zniechęca do przeprowadzki i pracy na Śląsku - mówi lek. stom. Wojciech Fąferko, właściciel Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim Clinic. W tym celu firma uruchomiła specjalną stronę internetową movetokato.pl, na której obala stereotypy dotyczące Katowic.
fot. mat.pras.
I to właśnie w Katowicach już w czwartek, 24 listopada będziemy rozmawiać o kampaniach employer brandingowych podczas debaty "Wyzwania rekrutacyjne", ktora odbędzie się w trakcie Silesia HR Trends 2016.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Do artykułu: Lidl, McDonald's, PZU, EY: Boom na kampanie employer brandingowe
IMHO
2016-11-24 09:36:24
Prawda jest taka, że dobry pracodawca nie potrzebuje reklamy. Reklamą są opinie zadowolonych pracowników. Im więcej firma wydaje na praktyki typu employer branding tym bardziej prawdopodobne, że warunki pracy w tej firmie do najlepszych nie należą.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
KOMENTARZE (1)