9 na 10 ankietowanych przez Briefly (serwis ułatwiający organizowanie imprez firmowych) reprezentantów firm przyznaje, że w firmowych integracjach bierze udział większość lub prawie wszyscy pracownicy. A na jednym wydarzeniu się nie kończy. Firmy organizują 2-3 imprezy rocznie. Tylko co czwarta decyduje się na jedną. Podobny odsetek firm deklaruje, że organizuje ponad cztery imprezy integracyjne rocznie.
- Imprezy integracyjne zawsze cieszyły się dużym powodzeniem zarówno w Polsce, jak i w środowiskach międzynarodowych - mówi Rafał Jatczak, manager ds. rekrutacji EMEA w CWT oraz autor bloga Sposoby na zasoby.
W jego ocenie imprezowa luźniejsza atmosfera pozwala poznać lepiej własnego szefa i współpracowników. - Nie zawsze jest na to czas w godzinach pracy - przypomina Jatczak. - Pracownicy chętnie w nich uczestniczą, i nie ma znaczenia, czy jest to w trakcie godzin pracy, czy poza nimi.
Budżet firmowy przeznaczony na imprezy i wyjazdy firmowe zależy głównie od wielkości firmy. Jest mniej zależny od branży. Jak przekonują analitycy z Briefly, nie jest rzadkością wydawanie ponad 100 tys. zł na jedną imprezę dla pracowników.
Ceny organizacji integracji firmowych w Polsce różnią się oczywiście w zależności od rodzaju przewidywanych aktywności. Istotnie większe są koszty wyjazdów integracyjnych (413 zł na osobę), podczas gdy cena kolacji integracyjnej mieści się w granicach 182 zł za osobę.
Z danych Briefly wynika, że w Polsce średnio w imprezie integracyjnej biorą udział 72 osoby. Całkowity koszt, jaki ponosi firma dla takiej liczby pracowników, to ok. 15 tys. zł.
Kiedy organizowane są imprezy?
Według danych Briefly maj i czerwiec dominują jako miesiące, w których firmy najczęściej organizują imprezy lub wyjazdy integracyjne dla pracowników.
O ile imprezy i kolacje integracyjne oraz wigilie firmowe organizują głównie asystenci zarządu lub office managerowie, o tyle wyjazdy integracyjne częściej planują działy HR lub marketing managerowie. Nierzadko w czasie wyjazdowych integracji dodatkowo organizuje się szkolenia lub warsztaty, za które odpowiedzialne są działy HR czy marketingu (komunikacji wewnętrznej).
Imprezy integracyjne są średnio planowane 6-7 tygodni wcześniej. Nieco dłużej - bo zwykle 9-10 tygodni - firmy przygotowują się do organizowania wigilii firmowych i wyjazdów integracyjnych. Choć oczywiście zdarza się planowanie wyjazdów lub bardzo dużych eventów w popularnych miejscach nawet z rocznym wyprzedzeniem.
Czytaj też: Świadczenia pozapłacowe kuszą pracowników?
Nawet z rocznym wyprzedzeniem
- Idealny timing planowania imprezy to rok do przodu - dodaje Małgorzata Jurkiewicz, HR business partner w Blue Media. - Chcąc zapewnić unikatowe atrakcje, niekiedy organizując imprezę myślimy już o kolejnej, która ma być za rok czy za kilka miesięcy. Ale to scenariusz idealny - dodaje.
Szacunkowe koszty imprez integracyjnych w różnych okresach roku (źródło: materiały prasowe)
Imprezy integracyjne z przytupem
Imprezy integracyjne najczęściej organizowane są w klubach, restauracjach, pubach lub centrach eventowych. To, na co zwracają uwagę firmy szukając miejsc na tego typu imprezy, to przede wszystkim dostępność miejsca do tańca (parkietu), ogródka/tarasu i parkingu. Atrakcje, jakich życzą sobie organizatorzy imprez od lokali to zorganizowanie dyskoteki, fotobudki lub koncertu muzyki na żywo.
Wigilia firmowa na bogato
Niemal wszystkie ankietowane przez Briefly firmy organizują spotkania świąteczne dla swoich pracowników. 7 na 10 firm organizuje je raz w roku, a 17 proc. dwa razy w roku (także w okolicach Wielkanocy).
Na spotkania świąteczne dla swoich pracowników firmy są gotowe wydać nieco więcej niż na imprezy integracyjne organizowane wiosną czy jesienią. Średni koszt zorganizowania wigilii firmowej czy spotkania świątecznego w lokalu wynosi ok. 200 zł od osoby.
Firmy na organizowanie wigilii preferują restauracje i kluby. Rzadziej są to sale bankietowe, hotele czy puby.
W Polsce na wyjazdy integracyjne pożądane są przede wszystkim spokojne lokalizacje, oddalone od miasta i zgiełku (fot. pxhere.com/domena publiczna)
Wyjazdy firmowe na odludziu
Organizowanie wyjazdów firmowych jest najbardziej czaso- i zasobochłonne ze wszystkich imprez firmowych - wynika z danych Briefly.
Firmy najczęściej decydują się zorganizować wyjazdy w maju, czerwcu lub wrześniu. Ponad połowa firm organizuje wyjazdy dla pracowników z jednym noclegiem, co trzecia - z dwoma noclegami.
W Polsce na wyjazdy integracyjne pożądane są przede wszystkim spokojne lokalizacje, oddalone od miasta i zgiełku. Aż 80 proc. użytkowników Briefly szukających lokalizacji na wyjazdy dla pracowników w swoich wymaganiach oczekuje bliskości jeziora lub lasu, 40 proc. najchętniej organizuje imprezę na wsi, a 15 proc. w miejscowości uzdrowiskowej.
Wśród najbardziej pożądanych dodatkowych atrakcji w czasie wyjazdu firmowego raczej nie ma zaskoczeń. Są to kolejno dyskoteka, ognisko, spływ kajakowy, park linowy, paintball.
Czy wciąż warto wysyłać pracowników na wyjazdy integracyjne?
O tym, że pracodawcy są w stanie sporo zapłacić za wyjazd motywujący i uszczęśliwiający pracownika, nie trzeba przekonywać. Jak mówił na stronach PulsHR.pl Kamil Tomaszek z firmy Projekt Efektywny:
- Choć boom na różnego rodzaju wyjazdy integracyjne miał miejsce na przełomie XX i XXI wieku, to wizja tych korzyści powoduje, że pracodawcy nadal nie szczędzą pieniędzy, aby zapewnić moc wrażeń swoim podwładnym.
W jego ocenie pracodawcy chcą wyciągnąć ludzi z miast, gdzie siedzą za biurkami, chcą ich aktywizować. Najczęściej więc szukają miejsc w Polsce, które leżą gdzieś na odludziu, są zielone i spokojne.
- Projekt Efektywny każdego roku organizuje około 200 tego typu integracji. Z ich obserwacji wynika, że około 60 - 70 proc. firm wyjeżdża integrować się w malownicze zakątki Polski. - Na topie są Mazury, Karkonosze, Beskid Śląski czy Żywiecki, ale też Trójmiasto - mówił Tomaszek. Na organizację zagranicznych wyjazdów decydują się tylko najwięksi (czytaj najbogatsi) gracze na rynku pracy.
KOMENTARZE (1)