PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Auto służbowe prywatnie: 30 na 100 firm daje pracownikom tę możliwość

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 29 sie 2019 14:20

Firmowe auto do użytku prywatnego przestało być przywilejem. Jak dowodzi raport Instytutu Keralla na zlecenie Carefleet, już 26,9 proc. mikro, małych i średnich firm (MŚP) w Polsce zezwala pracownikom na wykorzystanie służbowych aut w celach pozazawodowych.

Auto służbowe prywatnie: 30 na 100 firm daje pracownikom tę możliwość
Widząc służbowe auto w kategoriach pozapłacowego benefitu, należy zwrócić uwagę na całokształt usług i możliwości, jakie się z nim wiążą. (fot. pixabay.com)
REKLAMA

Nie należy jednak popadać w zbyt wielki optymizm. Zebrane dane nie pozostawiają złudzeń - w większości przypadków jest to jedynie możliwość dojazdu z i do pracy.

Jak wynika z badania, im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej pozwala na wykorzystanie samochodu służbowego do celów prywatnych. Tego rodzaju praktyki stosuje 24,2 proc. mikro, 29,9 proc. małych oraz 39 proc. średnich przedsiębiorstw w Polsce. Najczęściej są to firmy specjalizujące się w handlu (36,9 proc.), a najrzadziej przedsiębiorstwa z branży budowlanej (17,6 proc.).

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Dla wielu pracowników możliwość korzystania z samochodu służbowego do użytku prywatnego to wygoda i oszczędność. Coraz częściej dostrzegają to również pracodawcy, którzy tego rodzaju świadczenia traktują jako uzupełniające, niematerialne wynagrodzenie oraz element budujący zaangażowanie i dodatkowe związanie pracownika z organizacją – mówi Klaudia Rodak, marketing manager w Carefleet.

Czytaj też: O tym trzeba pamiętać wdrażając pracownika

Jak zaznacza specjalistka, jeśli stanowisko wymaga od pracownika przemieszczania się i mobilności, jak w przypadku chociażby przedstawicieli handlowych, samochód jest wręcz koniecznością i z założenia nie pełni roli motywującej bądź pełni ją w niewielkim stopniu. Satysfakcja pracownika z warunków oferowanych przez firmę w odniesieniu do pojazdu nie polega bowiem jedynie na samym jego otrzymaniu.

- Rozpatrując służbowe auto w kategoriach pozapłacowego benefitu, należy zwrócić uwagę na całokształt usług i możliwości, jakie się z nim wiążą. Mówimy tu między innymi o zakresie wykorzystania auta do celów prywatnych, a także jakości pojazdu czy jego wyposażenia - twierdzi Rodak. - Coraz częściej, zwłaszcza w korporacjach, możliwość posiadania firmowego samochodu nie jest związana z koniecznością częstych podróży służbowych, a traktowana jako istotny element motywacyjny, składnik pakietu wynagrodzenia oferowanego przez pracodawcę. Trend ten będzie systematycznie nasilał się również w mniejszych firmach - dodaje.

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet, przedsiębiorstwa z sektora MŚP, które udostępniają pracownikom pojazdy służbowe do celów prywatnych, najczęściej umożliwiają im dojazd do pracy i z powrotem (41,2 proc.).

Co piąta firma dopuszcza poruszanie się samochodem służbowym na terenie kraju, a 17,6 proc. ustala szczegółowe limity kilometrów do prywatnego wykorzystania. Natomiast 26 proc. firm, które zezwalają na pozazawodowe użytkowanie służbowych samochodów, nie nakłada na pracowników żadnych ograniczeń w tej kwestii.

Sporadycznie zdarzają się firmy, które udostępniają pojazdy do prywatnego wykorzystania jedynie w wyjątkowych sytuacjach i warunkują to np. złożeniem odpowiedniego podania (3,1 proc.).

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Auto służbowe prywatnie: 30 na 100 firm daje pracownikom tę możliwość

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA