PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Zawodówki stawiają na kształcenie kierowców

  • Autor: PAP/JS
  • 29 sie 2017 17:07

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) szacuje, że od września w polskich "zawodówkach" będzie już ponad sto klas z kierunkiem kształcenia kierowca-mechanik. ZMPD podkreśla, że polski sektor transportowy cierpi na brak kadr.

Zawodówki stawiają na kształcenie kierowców
Podstawa programowa nauczania na kierunku kierowca-mechanik nie "nadąża za potrzebami gospodarki", bo absolwenci nie będą mieli praw jazdy C i (fot. pixabay.com)
REKLAMA

• Zapotrzebowanie na kierowców jest ogromne. Polscy przewoźnicy zatrudniają coraz większą liczbę kierowców zza wschodniej granicy.

• O ile w 2013 r. GITD wystawił ok. 5 tys. świadectw kierowcom z krajów trzecich, to w 2014 r. było ich już 9 tys., w 2015 r. - wydano ok. 20 tys. świadectw, w 2016 r. - ponad 41 tys.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"Polski transport drogowy to potęga, 25 proc. międzynarodowych przewozów drogowych w Europie wykonują samochody z polską rejestracją. Niestety, staliśmy się zakładnikami własnego sukcesu. Branża dotkliwie odczuwa braki kadrowe" - mówił na konferencji prasowej prezes ZMPD Jan Buczek. Podkreślił jednak, że w zeszłym roku - po ponad 30 latach przerwy - udało się doprowadzić do ponownego wpisania zawodu kierowca-mechanik na listę zawodów do nauczania w MEN.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk mówił na konferencji, że o popularności tego profilu w szkołach zawodowych świadczy przyrost liczby klas o 120 proc. z roku na rok. "Dzisiaj to pewne, że była to bardzo trafna decyzja" - mówił o powrocie profilu kierowca-mechanik do szkół zawodowych.

"Udało nam się zachęcić dyrektorów i starostów, i w ubiegłym roku szkolnym w całym kraju było ponad 50 klas, kształcących w tym kierunku. Od początku roku szkolnego 2017/2018 liczba tych klas zwiększy się o ponad 60" - mówił Buczek. To własne szacunki ZMPD; dokładne dane mają być znane prawdopodobnie pod koniec września, kiedy MEN otrzyma dokładne dane ze szkół.

Dane, świadczące o pogłębiającym się braku polskich kierowców, przedstawił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. "GITD wydaje tzw. świadectwa dla kierowców z krajów trzecich. Zapotrzebowanie jest ogromne. Polscy przewoźnicy zatrudniają coraz większą liczbę kierowców zza wschodniej granicy" - mówił. Podkreślił, że o ile w 2013 r. GITD wystawił ok. 5 tys. świadectw kierowcom z krajów trzecich, to w 2014 r. było ich już 9 tys., w 2015 r. - wydano ok. 20 tys. świadectw, w 2016 r. - ponad 41 tys., a do 21 sierpnia br. wydano już ok. 40 tys. "To pokazuje, jakie jest zapotrzebowanie na kierowców w polskich firmach, które, ratując się, zatrudniają ludzi z innych krajów" - podkreślił szef GITD. Można szacować, że już ok. 100 tys. zagranicznych kierowców wykonuje przewozy dla polskich firm - dodał.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Zawodówki stawiają na kształcenie kierowców

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Bartek 2017-08-30 11:19:20

    Kiedyś cudem można było dostać się do PKS, TIR, czy innych operatorów transportowych. Teraz to oni mają problem i proszą się by za 1900 netto plus jakieś dodatki przyjść do pracy. Jeśli w końcu nie pójdą po rozum i dadzą zarobić w Polsce co najmniej 8 tyś na rękę, to niech zapomną, że i nawet ci młodzi zostaną za 3000 tyś, bo młodym więcej nie dadzą.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA