Spółka Technologie Tworzyw Sztucznych (TTS), długo walczył o przywrócenie kształcenia szkutników nad Wisłą. Mimo tych starań zawód właśnie zniknął z listy kierunków szkół branżowych.

- Zainteresowanie obecnością zawodu szkutnika w polskim szkolnictwie branżowym jest powiązane z dobrą pozycją polskiego sektora jachtowego.
- Likwidację specjalności szkutnika w edukacji branżowej wywołała reforma edukacji. Zamiast szkutników szkoły będą teraz szkolić monterów.
- Firma TTS nie jest zachwycona takim obrotem spraw, nawet jeśli to tylko kosmetyczna zmiana nazwy profesji.
Nie po raz pierwszy Polski Instytut Ekonomiczny podkreśla, że Polska jest potęgą w eksporcie jachtów. Według danych Eurostatu, na które powołuje się PIE w wydaniu "Tygodnika gospodarczego PIE" w 2018 r. polski eksport jachtów stanowił 60 proc. ogólnej wartości eksportu takich jednostek pływających w UE. W okresie 2014-18 podwoił się.Te dane potwierdzają, że Polska branża jachtowa jest potęgą, a nasze rodzime stocznie należą do najnowocześniejszych na kontynencie.
Według Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych (POLBOAT) rocznie buduje się w Polsce ponad 22 tysiące jednostek, z których duża część to jachty luksusowe. Wzrost sprzedaży i produkcji pociąga za sobą jednak i problemy. Podobnie jak w wielu branżach, także stocznie jachtowe zaczynają odczuwać brak pracowników.
Na rynku brakować specjalistów, którzy mogą na siebie brać ciężar prac zwianych z produkcją jachtów, czy choćby ich serwisowaniem w marinach. Ilość operacji serwisowych rośnie z każdym rokiem, kiedy kolejne jednostki trafiają do klientów. O ile uczelnie wyższe kształcą inżynierów-projektantów łodzi motorowych i jachtów, o tyle widać deficyt szkutników, czyli rzemieślników wykonujących pracę.
Czytaj też: Oto co się zmieni w roku szkolnym 2019-2020
Branżowe szkolnictwo szkutnicze dzięki staraniom firmy
W 2019 r. na listę szkolnictwa branżowego powrócił kierunek „Szkutnik”. Wszystko za sprawą firmy Technologie Tworzyw Sztucznych (TTS), spółki działającej na polskim rynku, a zajmującej się budową luksusowych jachtów i łodzi motorowych. Firma ma swój zakład w Goleniowskim Parku Przemysłowym i zatrudnia blisko 800 osób. Jest zainteresowana kształceniem w Polsce szkutników.
- Jako producent czuliśmy się w obowiązku, by łączyć biznes z oświatą i wspierać tym samym szkolnictwo branżowe - mówi Maciej Twardowski, dyrektor wykonawczy w TTS. - Złożyliśmy stosowny wniosek w Ministerstwie Edukacji Narodowej (MEN), poparliśmy go wówczas mocnymi argumentami i się udało. Szkutnictwo powróciło do szkół - dodaje.


KOMENTARZE (0)