PARTNERZY PORTALU

Z kompetencjami przyszłości jest jak z katastrofą klimatyczną

Z danych Eurostatu wynika, że Polska zajmuje trzecie miejsce od końca wśród krajów europejskich o najbardziej rozwiniętych kompetencjach cyfrowych. Wiele trzeba zrobić także w kwestii rozwoju kompetencji miękkich, coraz bardziej pożądanych na rynku pracy. Ile w tym temacie może zrobić szkoła, jak duża jest rola wychowania? Między innymi o tym rozmawiamy z Majką Lipiak, CEO agencji "Leżę i Pracuję".

Z kompetencjami przyszłości jest jak z katastrofą klimatyczną
Badanie McKinsey definiuje 4 kategorie kompetencji (fot. Drew Dizzy Graham/Unsplash)
REKLAMA
  • Myślę, że z kompetencjami przyszłości jest jak z katastrofą klimatyczną. Trudno o niej myśleć i podejmować strategiczne ruchy w momencie, kiedy nasze podstawowe potrzeby nie są zaspokojone - mówi Majka Lipiak. 
  • Kompetencje przyszłości to nie tylko sprawne poruszanie się w świecie nowych technologii. Badania McKinsey definiują tylko jedną „nieludzką” kompetencję -  kompetencję cyfrową. Pozostałe trzy to kompetencje poznawcze, interpersonalne i samo-przywódcze. 
  • Wbrew naszym pierwszym skojarzeniom, to człowiek i jego rozwój jest ważny dla przyszłości, to jak zarządza emocjami, czasem, jak myśli kreatywne, jak umie współpracować z innymi - podkreśla Majka Lipiak.

Mówiąc o kompetencjach przyszłości zapytam o dwa aspekty. Czego nam brakuje i w czym jesteśmy już dobrzy, czego świat może się uczyć od nas?

Majka Lipiak, przedsiębiorczyni społeczna i CEO agencji "Leżę i Pracuję": Z ubiegłorocznych danych Eurostatu wynika, że Polska jest na trzecim miejscu od końca w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe. To są jedne z najistotniejszych kompetencji, które będą liczyć się w przyszłości i tu nie mamy się czym chwalić. Odsetek osób między 16 a 74 rokiem życia, które posiadają przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe jest na bardzo niskim poziomie. Na szczycie listy są Holandia i Finlandia, tam osób, które posiadają podstawowe kompetencje jest 79 proc. W Polsce 43 proc.

Majka Lipiak (fot. PTWP)
Majka Lipiak (fot. PTWP)

Z drugiej strony Polska jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów Europy jeśli chodzi o korzystanie z płatności bezgotówkowych. Pokochaliśmy Blika, z którego korzysta już 10 milionów Polaków i Polek. Nie ukrywam, że odpowiedź na pytanie, czego świat może się od nas uczyć nie jest prosta. Może właśnie tej otwartości na nowinki technologiczne.

Jednak sama technologia to nie wszystko. Potrzebujemy więcej strategicznego myślenia i działania oraz doceniania tzw. „miękkich” kompetencji, szczególnie z obszaru przywództwa, komunikacji i inteligencji emocjonalnej, które gdzieś nam umykają w codziennym biegu. Mamy dużo do zrobienia i niestety niewiele się zmieni, jeśli nie zrobimy pierwszego kroku jakim jest edukacja.  

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Z kompetencjami przyszłości jest jak z katastrofą klimatyczną

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Zeghar 2023-01-16 19:59:21

    Pierdolety do kwadratu. Należy skończyć z dyktaturą ekstrawertyków. Nie każdy musi lgnąć do ludzi i brylować w towarzystwie. Nie wszystkie projekty da się prowadzić metodyką zwinną, a przymuszanie programisty do interakcji z klientem może skończyć się albo problemem z projektem albo stratą pracownika.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA