PODZIEL SIĘ
Autor: jm
1 wrz 2013 11:43
Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych w czerwcu 2013 roku przez Deloitte, International Society of Certified Employee Benefit Specialists (ISCEBS) oraz International Foundation of Employee Benefit Plans (IFEBP), testy wiedzy to istotne źródło informacji nie tylko na etapie wstępnej rekrutacji, ale i podczas dalszej pracy - odpowiednio skonstruowane formularze testowe sprawdzają kompetencje pracownika wskazując jednocześnie obszary do rozwoju podwładnego.
Wiedza to wypadkowa wielu elementów m.in. ogółu poznanych teorii, zaangażowania w pracę i efektywności podejmowanych działań. Pojmowana jako kapitał intelektualny, generuje bez wątpienia korzyści ekonomiczne, ważne z perspektywy przedsiębiorstwa. Ponadto, wiedza na odpowiednim poziomie to narzędzie umożliwiające - zarówno pracownikowi, jak i kierownictwu - efektywne działanie, dlatego też coraz częściej firmy decydują się na przeprowadzenie okresowej weryfikacji kompetencji pracowników zarówno tych z mniejszym, jak i z większym stażem pracy.
Działanie takie pozwala przedsiębiorstwom z jednej strony zapewnić sobie finansowy sukces, a z drugiej, zachęcić pracownika do dalszego kształcenia się. Obecnie pracodawcy coraz więcej wysiłku wkładają w merytoryczne przygotowanie pracownika do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku stąd nasilone tendencje związane z okresowym sprawdzaniem poziomu wiedzy podwładnych.
Badania przeprowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w 2013 roku wskazują, że, pracownicy mają bardzo często niewystarczającą wiedzę na temat oferty i produktów oferowanych przez firmę, a także ogólno pojętej branży i konkurentów. Niejednokrotnie zdarza się również, że deklarowane kompetencje językowe podwładnych nie pokrywają się z rzeczywistą znajomością języka.
- Przyczyn niewystarczającego poziomu wiedzy pracowników należy doszukiwać się przede wszystkim w coraz to popularniejszym modelu zadaniowym, funkcjonującym w przedsiębiorstwach. Pracownik skupiony na swoim zadaniu i swoich podstawowych obowiązkach nie stara się rozwijać w innych dziedzinach - komentuje Marcin Prys, prezes Inspeo.
Niejednokrotnie też przyczyną tego stanu rzeczy jest niska motywacja i chęć do zmian, zarówno ze strony kierownictwa, jak i samego zainteresowanego. Alternatywą dla takiego podejścia jest przedsiębiorstwo, które funkcjonuje według zasady maksymalizacji wartości poprzez wiedzę i zaangażowanie.
CZYTAJ DALEJ »
Tworzenie organizacji zorientowanej na wiedzę zwiększa motywację pracowników do poszerzania zakresu swoich kompetencji, a co się z tym wiąże - do aktywniejszego uczestnictwa w szkoleniach. Przeprowadzenie odpowiednich testów wiedzy dla pracowników pozwala nie tylko na określenie obszarów wymagających doszkolenia, ale i wskazuje na te dziedziny wiedzy, w których nasz pracownik jest ekspertem. Kompetencyjny charakter organizacji wzmacnia identyfikację pracownika z firmą i umożliwia wszechstronny rozwój w różnych dziedzinach.
- Przeprowadzenie testów wiedzy absolutnie nie jest działaniem skierowanym przeciwko pracownikowi, wręcz przeciwnie, w ten sposób firma wychodzi pracownikowi naprzeciw i umożliwia jemu dalszy rozwój poprzez podnoszenie kompetencji, kwalifikacji w tych dziedzinach, w których ich poziom nie jest zadowalający - komentuje Marcin Prys. - Dobrze skonstruowany formularz testowy daje również odpowiedź na pytanie dotyczące mocnych stron pracownika i obszarów, w których jego wiedza może być z pożytkiem wykorzystana dla firmy - dodaje.
Analizując korzyści dla firmy płynące z wprowadzenia takiego modelu funkcjonowania, zarówno te wskaźnikowe (materialne), widoczne w raportach i sprawozdaniach dotyczących efektywności działań podejmowanych przez pracowników, jak i te niematerialne, czyli związane z zadowoleniem pracownika z podejmowanych działań na jego rzecz, łatwo zauważyć liczne pozytywne aspekty przeprowadzania okresowych badań wiedzy.
Ponadto prowadzone regularnie, dają menadżerom możliwość nagradzania tych pracowników, którzy systematycznie kształcą się i poszerzają swoje kompetencje.
Jak pokazują badania, motywacja i możliwość poszerzania swojej wiedzy są najistotniejsze - zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy - pozwalają na zaplanowanie odpowiedniej ścieżki rozwoju i dokształcenia, a niejednokrotnie przekładają się na poprawę jakości obsługi przez pracownika, bądź też na zwiększenie zysków firmy.
Należy jednak pamiętać, że przeprowadzenie testów wiedzy nie może być działaniem jednorazowym. Jedynie zaplanowane i regularne badania są w stanie miarodajnie ocenić postęp w kształceniu i zasób wiedzy pracownika.
Podobał się artykuł? Podziel się!