PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

W Opolu rusza akcja promocji zawodu pielęgniarki i położnej

  • Autor: PAP/JS
  • 5 cze 2018 19:09

W województwie opolskim rusza kampania, która zachęca młodzież do pracy w zawodzie pielęgniarki i położnej. "Mam nadzieję, że opolską inicjatywę podejmą także inne województwa" - powiedziała Zofia Małas, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.

W Opolu rusza akcja promocji zawodu pielęgniarki i położnej
Adobe Stock
REKLAMA
  • Jak przypomniała wicewojewoda Porowska, w Polsce na tysiąc pacjentów przypada średnio 5,2 pielęgniarki, gdy rekomendacje OECD mówią o 9,4.
  • Co więcej, z 260 tys. pielęgniarek i położnych pracujących w polskiej służbie zdrowia, zaledwie 33 tys. nie ukończyły 40 roku życia.
  • Przypomniała, że w województwie opolskim szkoły pielęgniarskie kończy co roku 100 absolwentów, z czego zaledwie 20 zostaje w regionie.

Podczas konferencji prasowej wicewojewoda Violetta Porowska poinformowała, że w województwie opolskim rozpoczyna się pierwsza w kraju akcja promocji zawodu pielęgniarki i położnej adresowana do dzieci i młodzieży.

"Chcemy dotrzeć z akcją informacyjną i promocyjną do szkół, a nawet przedszkoli, by zachęcać już najmłodszych do podejmowania w przyszłości nauki tego pięknego zawodu, jakim jest pielęgniarka, pielęgniarz czy położna. Pokażemy zalety wynikające z wykonywania tego zawodu i postaramy się przybliżyć tajniki i specyfikę pracy personelu medycznego. Chcemy także dotrzeć do samorządów, by te już dzisiaj pomyślały o stworzeniu zachęt w postaci, na przykład, preferencji w dostępie do mieszkań komunalnych dla absolwentów szkół pielęgniarskich" - wyjaśniała Porowska.

Przypomniała, że w województwie opolskim szkoły pielęgniarskie kończy co roku 100 absolwentów, z czego zaledwie 20 zostaje w regionie.

"Część z nich rezygnuje z zawodu, niektórzy wyjeżdżają. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w województwie działa 29 szpitali, to widzimy, że grupka nie jest w stanie zaspokoić istniejących potrzeb" - argumentuje Porowska.

Zdaniem Zofii Małas, rozpoczynająca się w Opolskiem akcja wpisuje się w programy rządowe, których celem jest przywrócenie zawodowi etosu, i zachęci młode pokolenie do pracy w wymagającym coraz większej wiedzy specjalistycznej zawodzie pielęgniarki.

"Przez ostatnie kilkanaście lat o pielęgniarkach mówiono głównie przez pryzmat ich protestów. Tymczasem fakty są takie, że jeżeli nie zachęcimy młodzieży do nauki na kierunkach pielęgniarskich, już za kilka lat będziemy mieli prawdziwe problemy z brakiem wyszkolonej kadry medycznej. Z jednej strony postęp technologiczny wymaga od personelu medycznego coraz wyższych kwalifikacji, a z drugiej - zapominamy, że już teraz część pielęgniarek może w zastępstwie lekarzy wykonywać badania fizykalne czy przepisywać recepty, odciążając w ten sposób lekarzy - zwłaszcza w miejscach, gdzie już teraz dostęp do nich jest ograniczony" - wyjaśnia prezes NRPiP.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: W Opolu rusza akcja promocji zawodu pielęgniarki i położnej

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Anna KLZ 2018-06-13 22:49:49

    fantastycznie, ja ten kierunek obrałam w wieku 14 lat, ku przerażeniu Rodziny. Po kilku latach zrozumiałam, że powinnam zostać kobietą bez zobowiązań, najlepiej siostrą zakonną. Całe szczęście że przeszłam do biura i tam otrzymywałam wynagrodzenie porównywalne, z tym że w biurze mogłam pomyłkę dać do niszczarki, a w szpitalu najwyżej do grobu. Stałe napięcie i stres czy z pewnością wszystko zostalo wykonane dla Chorego , czy prawidlowo przekazałam zlecenia lekarskie zmienniczce? Tak mam stos podziękowań i dyplomów uznania które nie wyliczone są do świadczenia emerytalnego, które nie wystarcza na uzupełnienie powstałych wiekowo braków w uzębieniu. Poczta pantoflowa donosi - że pielęgniarki i położne mają dodatki które nie są wliczane do stałego wynagrodzenia a zatem będą miały zaniżone świadczenia emerytalne.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA