PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Uczy teorii, a jak jest z praktyką? Polska szkoła a wyzwania rynku pracy

- To, czego dziś uczy polska szkoła, wielu młodym ludziom może nie wystarczyć, by osiągać swoje zawodowe cele na rynku pracy. Uczenie się słuchając wykładów, blokuje kreatywność, szukanie własnego zdania i krytyczne myślenie – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Uczy teorii, a jak jest z praktyką? Polska szkoła a wyzwania rynku pracy

  • Programy nauczania nie są dostosowane do obecnych realiów - uczniowie nadal przyswajają wiedzę, która jest na wyciągnięcie ręki w serwisie Google. A to błąd.
  • Pracodawcy bowiem wymagają dziś wielu umiejętności, których szkoła nie uczy. 
  • Jak podkreśla prezes fundacji „Zwolnieni z Teorii” polskie szkoły powinny skupić się na na rozwijaniu umiejętności pracy w grupach i przy realizacji zadań projektowych.

Zgodnie z danymi raportu “Preparing 21st Century Students for a Global Society” amerykańskiego stowarzyszenia NEA (The National Education Association) światowy rynek pracy wymaga zupełnie innych rzeczy niż kilkadziesiąt lat temu.

W XXI wieku pracodawcy wymagają wielu umiejętności, które wykraczają poza podstawową wiedzę przyswajaną przez uczniów w przeszłości. Zgodnie z zapowiedziami za kilka lat zrośnie zapotrzebowania na pracowników z kompetencjami miękkimi.

Ponad 75 proc. przebadanych przedstawicieli kadry kierowniczej uznało, że najbardziej cenione są cechy z tzw. zestawu 4C: collaboriation - umiejętność współpracy i wykorzystywania potencjału drzemiącego w grupie, communication - jasne wyrażanie myśli, komunikacja oparta na empatii, critical thinking/problem solving - oznaczające zdolność do analizy, krytycznego myślenia, weryfikacji informacji i rozwiązywania problemów oraz creativity - twórcze myślenie połączone z otwartością na nowe, oryginalne rozwiązania.

Sporym wyzwaniem polskiego rynku pracy staje się niedopasowanie kompetencji, czyli luka pomiędzy umiejętnościami zawodowymi kandydata a wymaganiami pracodawców. Ma to coraz większy wpływ na produktywność, wydajność przedsiębiorstw i rozwój gospodarczy. Jak zauważa Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR, przyczyny tego problemu należy szukać w archaicznym modelu polskiej edukacji.

- Uczniowie od lat uczą się podobnie – głównie na pamięć i często tego, co obecnie bardzo łatwo sprawdzić, mając telefon z dostępem do sieci. Dziś - w dobie szybkich zmian technologicznych - szkoły nie są w stanie przekazać młodym ludziom wiedzy, która będzie przydatna i aktualna kilka lat później. Dlatego kluczowe jest „uczenie uczenia się”, a także rozwój kompetencji miękkich – mówi Wicha.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Witold Potęga 2020-02-17 11:02:49

W XIX wieku i na początku XX wieku polscy nauczyciele uczyli się pedagogiki w Skandynawii. W PRL-u poszliśmy w przeciwstawnym kierunku. Zaś bzdury wymyślone przez panią Zalewską dowodzą, że nadal nie rozumiemy potrzeb edukacyjnych młodych ludzi, ich naturalnego rozwoju, wymagającego praktycznego wsparcia. Kontynuujemy bolszewicką wrzutkę i jest dużo obrońców głupiej ,,naukowości".

niki 2020-02-15 11:17:59

"umiejętności pracy w grupach i przy realizacji zadań projektowych" W praktyce nauczyciel rozumie to jako wyklejanki i rysowanie jakiegoś plakatu / mapy myśli. Odbierane jest to jako strata czasu! Trzeba realizować program a tu takimi durnotami się zajmować. Dzieciak ma prosto siedzieć w ławce, cicho, zapisać to co powie belfer, nie rozwalać lekcji głupimi pytaniami i prośbami o powtórzenie ostatniego zdania. Nie zdążyłeś zanotować to TY masz problem, nie JA.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.