Uczniowie potrafią rozwiązać proste zadania. Złożone - to dla nich problem

Uczniowie kończący klasę piątą szkoły podstawowej dobrze radzą sobie z ułamkami zwykłymi oraz odczytywaniem informacji w typowych zadaniach, mają jednak problem z przetwarzaniem wielu informacji podanych w kilku źródłach.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Uczniowie potrafią rozwiązać proste zadania. Złożone - to dla nich problem

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

15 gru 2014 17:10


W badaniu Diagnoza Umiejętności Matematycznych (DUMa) brali udział uczniowie klas V szkół podstawowych. Wiosną przyszłego roku - jako pierwsi - będą oni pisać sprawdzian dla szóstoklasistów w nowej formule. Wyniki badania mają pomóc nauczycielom zdiagnozować ich mocne i słabe strony, tak, by mogli ich lepiej przygotować do sprawdzianu.

Czytaj też: Na Śląsku rusza dualny system kształcenia. Uczniowie fach zdobędą u pracodawców

Na podstawie zadań rozwiązanych przez uczniów eksperci oceniali sprawność rachunkową uczniów, umiejętność wykorzystania i tworzenia informacji, umiejętność modelowania matematycznego oraz umiejętność rozumowania i tworzenia strategii. Uczniowie z całego testu uzyskali średnio 35 proc. punktów możliwych do uzyskania.

W zadaniach sprawdzających sprawność rachunkową uczniowie zdobyli 46 proc. możliwych do uzyskania punktów.

Okazało się, że lepiej opanowali umiejętność porównywania ułamków zwykłych (57 proc. poprawnych odpowiedzi) niż wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.

Według badaczy "oznacza to, że sprawność rachunkowa, podstawowa umiejętność używana w codziennym życiu, która jest też podstawą do uczenia się matematyki na dalszych etapach kształcenia, nie jest jeszcze opanowana przez piątoklasistów w stopniu wystarczającym".

Czytaj też: Młodzi powinni uczyć się przedsiębiorczości poprzez praktykę

W zadaniach sprawdzających umiejętność wykorzystanie i tworzenie informacji uczniowie uzyskali 49 proc. punktów. Badanie pokazało, że większość uczniów potrafi odczytać i wykorzystać pojedyncze informacje podane w tekście zadania, na diagramie lub w tabeli.

Jednak już odczytanie wielu informacji podanych w kilku źródłach (w tekście zadania, na diagramie, w tabeli, na schemacie), a następnie właściwe ich połączenie i wykorzystanie przekracza możliwości znacznej części uczniów piątej klasy.

Okazało się też, że uczniowie nieźle radzą sobie z posługiwaniem się informacjami w sytuacjach prostych, typowych. Nieco gorzej jest, gdy muszą posłużyć się informacją podaną w nietypowej formie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.