64 proc. uczelni powołało stanowisko ds. dostępności, np. pełnomocnika rektora ds. osób z niepełnosprawnościami, 20 proc. uczelni poprawiło oznaczenia korytarzy i pomieszczeń - wynika m.in. z podsumowania programów unijnych zwiększających dostępność uczelni dla osób ze specjalnymi potrzebami.

- W środę resort edukacji i nauki podał na swojej stronie internetowej, że znane są pierwsze efekty inicjatyw "Uczelnia dostępna" oraz "Centrum wiedzy o dostępności".
- Projekty zostały zrealizowane ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
- Rezultaty tych przedsięwzięć oceniło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Jak opisano, przedsięwzięcia obejmowały wsparciem m.in. zmiany organizacyjne oraz podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności. Służyły temu działania ukierunkowane na zapewnienie dostępności architektonicznej i komunikacyjnej stron internetowych i narzędzi informatycznych, procedur kształcenia, a także wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami.
W sumie dofinansowano ponad 200 projektów z większości polskich uczelni. Łączna kwota wsparcia wyniosła blisko 667 mln zł.
Czytaj też: Ciepłownicza spółka rozszerza współpracę z Politechniką Wrocławską
W ramach trzech edycji przedsięwzięcia "Uczelnia dostępna" dofinansowanie w wysokości blisko 652 mln zł otrzymało 196 uczelni (według stanu na koniec 2021 roku). Wskazano najważniejsze efekty. Na przykład zakresie procesu rekrutacji na studia - 38 proc. uczelni posiada stronę internetową dla kandydatów zgodną ze standardami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
W zakresie procesu kształcenia - 47 proc. uczelni umożliwiło korzystanie ze wsparcia doradcy/konsultanta edukacyjnego lub asystenta dydaktycznego. 64 proc. uczelni powołało stanowisko ds. dostępności, np. pełnomocnika rektora ds. osób z niepełnosprawnościami. W zakresie dostosowań architektonicznych - 20 proc. uczelni poprawiło oznaczenia korytarzy i pomieszczeń, przy czym większe uczelnie istotnie rzadziej od mniejszych osiągnęły pełną dostępność architektoniczną.
Czytaj też: Znajomość języka programowania już nie wystarczy. Pracodawcy wymagają więcej

KOMENTARZE (0)