PARTNER PORTALU partner portalu

Uczelnie częściowo wracają do życia. Ministerstwo przedstawiło wytyczne

W związku z luzowaniem obostrzeń i częściowym przywracaniem funkcjonowania uczelni wyższych w czasie epidemii COVID-19, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiło wytyczne, wypracowane przez przedstawicieli środowiska akademickiego, skonsultowane z konferencjami rektorów oraz przedstawicielami studentów i doktorantów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Uczelnie częściowo wracają do życia. Ministerstwo przedstawiło wytyczne

Ministerstwo podkreśla, że rekomendacje nie stanowią obowiązków do realizacji przez uczelnie i inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

- Zalecenia i wskazówki powinny pomóc, stanowiąc punkt wyjścia do tworzenia wewnętrznych procedur każdego podmiotu uwzględniających jego specyfikę oraz uwarunkowania, w jakich funkcjonuje. Traktując bezpieczeństwo ludzi jako priorytet należy, w przyjmowanych procedurach, uwzględniać także odpowiedzialność za należyte i efektywne funkcjonowanie instytucji oraz realizację ich zadań. Wszystkie decyzje podejmują rektorzy albo dyrektorzy instytutów, jako odpowiedzialni za bezpieczeństwo kierowanych podmiotów - zaznaczył resort. 

Sprawdź MZ: stopniowe przywracanie funkcjonowania uczelni medycznych.

Zasugerowano m.in., że punktu widzenia bezpieczeństwa zasadna jest kontynuacja zajęć w trybie zdalnym we wszystkich tych przypadkach, gdy nie wymagają one fizycznej obecności w obiektach uczelni, wykorzystywania znajdującej się tam aparatury i wyposażenia. A po 25 maja - jeżeli będzie konieczność realizacji zajęć w formie bezpośredniej - trzeba zadbać o takie rozwiązania organizacyjne, które zminimalizują ryzyko zakażenia. Należy to zrobić poprzez zmniejszenie liczebności grup i zmiany w planie zajęć.

Resort radzi także rozważenie takich rozwiązań organizacyjnych, które pozwolą na zmniejszenie ryzyka zdrowotnego także dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. Chodzi o utrzymanie - w uzasadnionych przypadkach - możliwości świadczenia pracy zdalnie lub w systemie zmianowym.

Zobacz też: Opole: Rektorzy UO i PMWSZ podpisali porozumienie o połączeniu uczelni.

- Zachęcamy także do wykorzystywania wszelkich możliwości technicznych i prawnych w celu usprawniania obiegu dokumentów, wniosków, podań, umów i innych pism, potwierdzania ich autentyczności oraz tożsamości ich autorów bez konieczności fizycznego kontaktu pomiędzy zainteresowanymi osobami - zakomunikował MNiSW. 

Zaapelowano też o szczególną rozwagę w decyzjach o znoszeniu dotychczasowych zasad bezpieczeństwa, podkreślając, że ich przestrzeganie odegrało "nieocenioną rolę w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2".

Komplet wytycznych przedstawiamy poniżej.

Pobierz PLIKI DO POBRANIA

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Student 2020-05-25 02:29:05

Kształcenie akademickie to przede wszystkim dyskusje, wymiana opinii i poglądów, ćwiczenia, wzajemne inspiracje, a nie klikanie. Najwyższa pora przywrócić normalne zajęcia i pozwolić odbyć sesję w warunkach zapewniających obiektywność ocen, samodzielność zdających oraz niestresowanie się działaniem sprzętu. Lekarz, architekt, nauczyciel, chemik wykształcony zdalnie - wolne żarty.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.