Tu i teraz to dla tych branż zdecydowanie za późno. O pracowniku muszą myśleć 10 lat do przodu

W PKN Orlen w ciągu najbliższych pięciu lat 10 proc. pracowników z działów "elektrycznych" nabędzie uprawnienia emerytalne. Firma już dziś przygotowuje młodych pracowników do wykonywania tego zawodu. Pytanie, jak kształcić, by w przyszłości nie dopuścić do wystąpienia luki pokoleniowej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Tu i teraz to dla tych branż zdecydowanie za późno. O pracowniku muszą myśleć 10 lat do przodu

  • Jak uczyć i kształcić dla przyszłości? Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta i oczywista. Trudniej wprowadzić ją w życie.
  • - Szkoły oraz uczelnie muszą kształcić w taki sposób, by dać pracownikom możliwość odnalezienia się na rynku pracy za 10-15 lat - podkreśla prof. Barbara Piontek, zastępca prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. 
  • Takie podejście jest tym bardziej ważne, że Przemysł 4.0 to już nie opowieści, a realne zmiany, do których muszą dostosować się pracownicy. 

Z danych zebranych przez KSSE wynika, że obecnie na polskim rynku brakuje około 70 tys. inżynierów. Jednocześnie zaledwie 13 proc. przeanalizowanych przez nich ofert dotyczy osób w tym wykształceniem. Jednak - jak wskazuje zastępca prezesa KSSE - nie to jest największym problemem, z jakim musi się zmierzyć rynek pracy.

- Choć dobrze definiujemy wyzwania na rynku pracy, to reagujemy za późno. Powinniśmy działać i programować przyszłościowo - podkreśla Barbara Piontek. - Szkoły oraz uczelnie muszą kształcić w taki sposób, by dać pracownikom możliwość odnalezienia się na rynku pracy za 10-15 lat. Bo rynek pracy działa tu i teraz. Dobrze przygotowane kadry musi mieć od ręki, nie można na nią czekać - dodaje.

Barbara Piontek (fot.PTWP) Barbara Piontek (fot.PTWP)

W podobnym tonie wypowiada się Maciej Jagaciak, foresight engineer z 4CF, firmy, która zajmuje się analizowaniem trendów na rynku. - Zmiany, jakie zachodzą na rynku dzieją się w okresie pięciu czy dziesięciu lat. Edukacja niższego szczebla nie jest w stanie im odpowiedzieć od razu. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wiedzieli, do którego miejsca dążymy - podkreśla Jagaciak. 

Dlatego - jak wyjaśnia - przemysł powinien działać strategicznie. Wiedzieć, w którym kierunku chce zmierzać i co chce osiągnąć. Tylko takie podejście długofalowe pozwoli na przygotowanie edukacji, w taki sposób, by odpowiadała na realne potrzeby rynku pracy. Co wcale nie jest prostym zadaniem, bo jak wskazuje Piontek, szacuje się, że do 2030 roku aż 48 proc. zawodów zniknie. Na takiej liście znajdziemy m.in. popularny dziś zawód logistyk.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.