PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Firmy szukają kandydatów do pracy miesiącami. A szkolnictwo branżowe (dopiero) na starcie

Powołanie do życia szkół branżowych nie odmieniło sytuacji na rynku pracy. Jasne, nie mogło tego uczynić w ciągu raptem niespełna trzech miesięcy (bo tyle czasu minęło od rozpoczęcia przez te placówki działalności). Tyle że wcale nie jest przesądzone, iż taka poprawa dokona się nawet w dłuższej perspektywie. Sama zmiana szyldu to jeszcze za mało. Konieczny jest cały kompleks działań wzmacniających rolę biznesu w formowaniu procesu kształcenia.

Firmy szukają kandydatów do pracy miesiącami. A szkolnictwo branżowe (dopiero) na starcie
Panel dyskusyjny „Szkolnictwo branżowe na starcie“ podczas Puls HR Day 2017 w Katowicach. (fot. PTWP / KM)
REKLAMA

• Pracodawcy skarżą się, że mimo ich zaangażowania w tworzenie klas patronackich i programów stypendialnych zainteresowanie młodzieży szkolnictwem zawodowym nadal jest niewielkie.

• Działy rekrutacji nie potrafią znaleźć na rynku pracy wykwalifikowanych fachowców, luka pokoleniowa jest coraz większa, a sprowadzenie pracowników z zagranicy nie we wszystkich przypadkach wchodzi w grę.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Zdaniem władz oświatowych kluczem do zmiany tej sytuacji jest przekonanie rodziców uczniów szkół podstawowych, że wybór szkoły branżowej przez ich dziecko stanowi dobrą inwestycję w przyszłość.

- Niepokojące – powiedział Jacek Szczotka, śląski wicekurator oświaty, komentuje dane, do których dotarł PortalSamorzadowy.pl. Wynika z nich, że chętnych do podjęcia od września nauki w szkołach branżowych wcale nie było więcej niż rok temu, gdy funkcjonowały jeszcze szkoły zawodowe. Tak wtedy, jak i teraz, przygotowana przez samorządy oferta w zakresie kształcenia zawodowego została wykorzystana raptem w połowie.

- W edukacji zmiany mają sporą bezwładność. Muszą się do tego przekonać tak rodzice, jak i ci młodzi ludzie – twierdzi, najwyraźniej nie zaskoczony takim wynikiem naboru, Jacek Górski, dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu. Choć nie ma wątpliwości, że od strony wizerunkowej nazwa „szkoła branżowa“ brzmi lepiej aniżeli wywołująca nie najlepsze skojarzenia „szkoła zawodowa“, to podkreśla, że nowe szkoły trzeba wypełnić „dobrymi treściami“, a przede wszystkim przekonać rodziców obecnych uczniów podstawówek, że posyłając swoje dziecko do szkoły branżowej, w żadnym razie nie zamykają mu ścieżki do kariery i dobrego wykształcenia.

Jacek Szczotka, śląski wicekurator oświaty. Fot. PTWP / KM
Jacek Szczotka, śląski wicekurator oświaty. Fot. PTWP / KM

- Najlepszą promocją jest przykład. Jeżeli to kształcenie będzie ciekawe, połączone ściśle z pracodawcami, to wtedy będzie również promowane przez uczestników i będzie dobra informacja w środowisku – mówi Jacek Górski.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Firmy szukają kandydatów do pracy miesiącami. A szkolnictwo branżowe (dopiero) na starcie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • IMHO 2017-12-01 16:31:18

    Muszą zmienić się zarobki w Polsce. Ceny i koszty życia są już wyższe niż w Niemczech.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.