Ministerstwo Rozwoju (MR), we współpracy z innymi resortami, przygotowało projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) i skierowało go do konsultacji społecznych. Wśród założeń Strategii znajduje się wdrożenie kompleksowej polityki rozwoju kwalifikacji i umiejętności zawodowych.
Co to oznacza konkretnie?
• Rozpowszechnienie kształcenia dualnego w edukacji zawodowej, łączącego nabywanie wiedzy w szkole z praktyczną nauką zawodu (opracowanie założeń, wdrożenie i realizacja)
• Zwiększenie wpływu firm oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorstwa na funkcjonowanie systemu kształcenia zawodowego - formowanie podstaw programowych
• Monitorowanie rynku pracy pod kątem potrzeb polityki edukacyjnej, klasyfikacji zawodów, wprowadzania nowych zawodów i zawodów preferowanych pod przyszłe potrzeby
• Opracowanie systemu kształcenia kadr dydaktycznych z uwzględnieniem nowych potrzeb przemysłu (Industry 4.0)
Zmiany na rynku pracy są dynamiczne
Jak twierdzą autorzy projektu, planując działania na rynku pracy trzeba wziąć pod uwagę, że w nieodległej przyszłości część zawodów zostanie zepchniętych na margines lub w ogóle zniknie, a równocześnie będą pojawiały się nowe „zawody przyszłości”. Część z nich będzie wymagała kształcenia w wąskich specjalizacjach, inne kluczowych kompetencji i rozległej, wszechstronnej
wiedzy. Zdaniem resortów, wzrost wymagań dotyczących umiejętności, kompetencji i kwalifikacji jest prognozowany na wszystkich poziomach zatrudnienia.
- Scenariusz „skoku cywilizacyjnego” opiera się na intensywnym rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, a w związku z tym, zapotrzebowaniu na kreatywną kadrę o bardzo wysokich kompetencjach. Natomiast „słabnący rozwój" dotyczył będzie tradycyjnych czynników przewagi konkurencyjnej - czytamy w projekcie.
Edukacja nauczycieli
Projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przewiduje nowy model kształcenia zawodowego, w którym główny nacisk zostanie położony na wzmocnienie współpracy i partycypacji pracodawców w kształtowaniu programów nauczania - nie tylko w zakresie praktycznej nauki zawodu, ale także kształcenia dualnego. Niezbędne będzie również wzmocnienie procesu aktualizacji wiedzy pracowników oraz nauczycieli zawodu.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.