Szkolnictwo zawodowe w nowym systemie edukacji: Są pierwsze szczegóły

24. czerwca może okazać się kluczowy dla przyszłości polskiej szkoły i nauczycieli. Odbędzie się wówczas podsumowanie debat oświatowych „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana” zorganizowanych przez MEN dotyczące reorganizacji szkolnictwa zawodowego w Polsce. Czego możemy się spodziewać? – Radykalnie musi zmienić się system doskonalenia nauczycieli prowadzących teoretyczne i praktyczne zajęcia zawodowe, trzeba otworzyć możliwość dofinansowania zadań z zakresu szkolnictwa zawodowego przez resorty gospodarcze oraz w większym niż dotychczas stopniu wykorzystać środki unijne na organizację praktyk i staży uczniowskich – mówi Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor wydziału oświaty i wychowania Urzędu Miasta w Lublinie, która aktywnie uczestniczyła w Ogólnopolskiej Samorządowej Debacie Oświatowej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szkolnictwo zawodowe w nowym systemie edukacji: Są pierwsze szczegóły

PODZIEL SIĘ


Autor: Włodzimierz Kaleta

www.pulshr.pl

22 cze 2016 12:24


W dotychczasowych dyskusjach nt. przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy pojawiają się głównie określenia kształcenia zawodowego jako nauki określonego fachu. A co z nauczaniem tak ważnych kompetencji, jak wiedza ogólna, kreatywność, inicjatywa, umiejętność pracy w zespole?

Ewa Dumkiewicz-Sprawka: – Określenie typu kształcenie ogólne rzeczywiście w kształceniu zawodowym pojawia się epizodycznie, jako mniej ważne z punktu widzenia przygotowania do wejścia na rynek pracy. To poważny błąd. Uważam, że sztuczne i szkodliwe jest rozgraniczanie kształcenia ogólnego od zawodowego. Bez solidnego kształcenia ogólnego i towarzyszącego mu procesu formowania osobowości, nawet najlepiej zaprojektowany system kształcenia zawodowego nie przygotuje człowieka do pracy.

Praca wyróżnia człowieka i jest mu niezbędna do życia. Jej brak traktowany jest często jako upokorzenie.

Jeśli przyjmie się takie centralne usytuowanie pracy w życiu człowieka, to pozwoli to na nowo zdefiniować oczekiwania w stosunku do systemu edukacji w kontekście dobrego przygotowania młodych ludzi do jej wykonywania.

Będzie to możliwe tylko wtedy, jeśli zapewni się uczniowi wszechstronny rozwój intelektualny i etyczno-moralny. To wyzwanie dla wszystkich etapów edukacji, od przedszkola do studiów wyższych i kształcenia ustawicznego, oraz dla wszystkich procesów: nauczania, wychowania i opieki.

Uważa pani, że na to, jakie w życiu zdobędziemy kwalifikacje zawodowe, wpływ ma edukacja dzieci jeszcze przed rozpoczęciem kształcenia zawodowego?

– Tak. Zwłaszcza dla jakości i przygotowania młodych ludzi do pracy. Celem dobrej szkoły powinno być rozwijanie potencjału, jaki przynoszą z sobą dzieci w postaci talentów, uzdolnień, motywacji i chęci do nauki oraz współpracy. Tak sformułowany cel to pierwsze wyzwanie dla edukacji, w szczególności dla kształcenia ogólnego i wychowania.

Czy owo kształcenie w sensie ogólnym rozwija wspomniany potencjał, daje solidną podstawę do kształcenia zawodowego? Nieodosobnione są głosy, że lepiej lekcje przeznaczyć na naukę zawodu.

– Nie do końca to prawda. Z badań prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej wynika, że ponad połowa dzieci w wieku przedszkolnym to dzieci uzdolnione, z tego co piąty odznacza się wybitnymi zdolnościami. Ale w pierwszej klasie szkoły podstawowej już tylko co ósme dziecko można określić jako uzdolnione matematycznie. Jest to efekt procesu negatywnej socjalizacji szkolnej, który doprowadził do zaniku uzdolnień matematycznych.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

5 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

mer 2016-06-26 23:11:08

a w zawodówkach też są lekcje religii

gość 2016-06-22 22:01:33

Za najgorszą uczelnię uznałabym Wyższą Szkołę Biznesu im.J.Chrapka w Radomiu, Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie są to miejsca w których nie przestrzega się prawa konstytucyjnego i prawa karnego byłam świadkiem jak obrażali studenci i pracownicy uczelni studentkę podobno korzystającą z pomocy specjalisty psychiatry uczelnie te to dno społeczne zastanówcie się 100 razy czy tam warto studiować ? Chcę Państwa ostrzec jeśli nie chcecie by Wasze dziecko było wyzywane i szarpane bo ma słabe zdrowie psychiczne to nie wysyłajcie dziecka na te uczelnie!

w.potega@neostrada.pl 2016-06-22 21:20:31

Nie dostrzegam w tekście nowości. Jest natomiast zawaluowana negacja kształcenia praktycznego, szkodliwa. ,,Kompetencje w formie ogólnej wiedzy?!" To bezsensowne sformułowanie. Kreatywność, inicjatywa i praca w zespole nie są obce kształceniu zawodowemu. Nie ma odrębnych procesów nauczania, wychowania i opieki. To jest wymysł PRL-u. ,,Kształcenie w sensie ogólnym" - co to znaczy? ,,Wspomniany potencjał" - który? Tacy matematycy jak Heron byli konstruktorami. Nie należy matematyki izolować, ale w Polsce nauczyciele matematyki znają niestety tylko matematykę. To jest dopiero poważny problem, nie tylko w nauczaniu matematyki.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.