PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Szkolnictwo zawodowe w nowym systemie edukacji: Są pierwsze szczegóły

24. czerwca może okazać się kluczowy dla przyszłości polskiej szkoły i nauczycieli. Odbędzie się wówczas podsumowanie debat oświatowych „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana” zorganizowanych przez MEN dotyczące reorganizacji szkolnictwa zawodowego w Polsce. Czego możemy się spodziewać? – Radykalnie musi zmienić się system doskonalenia nauczycieli prowadzących teoretyczne i praktyczne zajęcia zawodowe, trzeba otworzyć możliwość dofinansowania zadań z zakresu szkolnictwa zawodowego przez resorty gospodarcze oraz w większym niż dotychczas stopniu wykorzystać środki unijne na organizację praktyk i staży uczniowskich – mówi Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor wydziału oświaty i wychowania Urzędu Miasta w Lublinie, która aktywnie uczestniczyła w Ogólnopolskiej Samorządowej Debacie Oświatowej.

Szkolnictwo zawodowe w nowym systemie edukacji: Są pierwsze szczegóły
W szkołach powstają klasy patronackie, w których zawód zdobywają przyszli pracownicy firm w regionie (Fot.arch.E Dumkiewicz-Sprawki)
REKLAMA

W dotychczasowych dyskusjach nt. przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy pojawiają się głównie określenia kształcenia zawodowego jako nauki określonego fachu. A co z nauczaniem tak ważnych kompetencji, jak wiedza ogólna, kreatywność, inicjatywa, umiejętność pracy w zespole?

Ewa Dumkiewicz-Sprawka: – Określenie typu kształcenie ogólne rzeczywiście w kształceniu zawodowym pojawia się epizodycznie, jako mniej ważne z punktu widzenia przygotowania do wejścia na rynek pracy. To poważny błąd. Uważam, że sztuczne i szkodliwe jest rozgraniczanie kształcenia ogólnego od zawodowego. Bez solidnego kształcenia ogólnego i towarzyszącego mu procesu formowania osobowości, nawet najlepiej zaprojektowany system kształcenia zawodowego nie przygotuje człowieka do pracy.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Praca wyróżnia człowieka i jest mu niezbędna do życia. Jej brak traktowany jest często jako upokorzenie.

Jeśli przyjmie się takie centralne usytuowanie pracy w życiu człowieka, to pozwoli to na nowo zdefiniować oczekiwania w stosunku do systemu edukacji w kontekście dobrego przygotowania młodych ludzi do jej wykonywania.

Będzie to możliwe tylko wtedy, jeśli zapewni się uczniowi wszechstronny rozwój intelektualny i etyczno-moralny. To wyzwanie dla wszystkich etapów edukacji, od przedszkola do studiów wyższych i kształcenia ustawicznego, oraz dla wszystkich procesów: nauczania, wychowania i opieki.

Uważa pani, że na to, jakie w życiu zdobędziemy kwalifikacje zawodowe, wpływ ma edukacja dzieci jeszcze przed rozpoczęciem kształcenia zawodowego?

– Tak. Zwłaszcza dla jakości i przygotowania młodych ludzi do pracy. Celem dobrej szkoły powinno być rozwijanie potencjału, jaki przynoszą z sobą dzieci w postaci talentów, uzdolnień, motywacji i chęci do nauki oraz współpracy. Tak sformułowany cel to pierwsze wyzwanie dla edukacji, w szczególności dla kształcenia ogólnego i wychowania.

Czy owo kształcenie w sensie ogólnym rozwija wspomniany potencjał, daje solidną podstawę do kształcenia zawodowego? Nieodosobnione są głosy, że lepiej lekcje przeznaczyć na naukę zawodu.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Szkolnictwo zawodowe w nowym systemie edukacji: Są pierwsze szczegóły

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • mer 2016-06-26 23:11:08

    a w zawodówkach też są lekcje religii

  • gość 2016-06-22 22:01:33

    Za najgorszą uczelnię uznałabym Wyższą Szkołę Biznesu im.J.Chrapka w Radomiu, Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie są to miejsca w których nie przestrzega się prawa konstytucyjnego i prawa karnego byłam świadkiem jak obrażali studenci i pracownicy uczelni studentkę podobno korzystającą z pomocy specjalisty psychiatry uczelnie te to dno społeczne zastanówcie się 100 razy czy tam warto studiować ? Chcę Państwa ostrzec jeśli nie chcecie by Wasze dziecko było wyzywane i szarpane bo ma słabe zdrowie psychiczne to nie wysyłajcie dziecka na te uczelnie!

  • w.potega@neostrada.pl 2016-06-22 21:20:31

    Nie dostrzegam w tekście nowości. Jest natomiast zawaluowana negacja kształcenia praktycznego, szkodliwa. ,,Kompetencje w formie ogólnej wiedzy?!" To bezsensowne sformułowanie. Kreatywność, inicjatywa i praca w zespole nie są obce kształceniu zawodowemu. Nie ma odrębnych procesów nauczania, wychowania i opieki. To jest wymysł PRL-u. ,,Kształcenie w sensie ogólnym" - co to znaczy? ,,Wspomniany potencjał" - który? Tacy matematycy jak Heron byli konstruktorami. Nie należy matematyki izolować, ale w Polsce nauczyciele matematyki znają niestety tylko matematykę. To jest dopiero poważny problem, nie tylko w nauczaniu matematyki.

  • Rodzic 2016-06-22 19:28:32

    Żebyśmy znowu nie przedobrzyli. Przecież nasze dzieci są przeładowane materiałem, za dużo jest pamięciówy, za mało myślenia. Po co uczniowi technikum szczegółowa gramatyka, która i tak nie będzie wykorzystana, chyba że tylko do zdania matury, pytam się po co analiza i interpretacja wiersza, żeby ktoś miał zajęcie sprawdzając to? Zamiast uczyć myślenia, jasnej wypowiedzi, umiejętności napisania zrozumiałego pisma, maila uczymy się regułek, mniej czytamy bo nie ma na to czasu. Co to za system, że przeciętny uczeń musi dziennie spędzić co najmniej 3 godziny na nauce, dźwigać plecak ważący prawie 10 kg. Dlaczego klasy liczą 30 osób. Już za komuny nauczyciele apelowali by klasy nie były liczniejsze niż 18 osób, wtedy nauczyciel nie będzie miał problemu z opanowaniem klasy, łatwiej będzie skupić się uczniom na lekcji, mniej zadawać do domu.

  • Starsza 2016-06-22 14:41:43

    Bardzo dziękuję za wypowiedz Pani Dumkiewicz -Sprawki bo należy rozpocząć w końcu pracę metodyczną przez nauczycieli , która odpowiadałaby okresowi kryzysu rozwojowego ucznia. To nie tylko specyfika neurofizjologiczna tego okresu ale także szukanie miejsca przez ucznia dla siebie, to rozwój wyższych umiejętności umysłowych(myślenie, aktywność poznawcza, wola dokonywania wyboru który został dokonany przez ucznia za pomocą myślenia pojęciowego. A myślenie pojęciowe to otwarcie samodzielności ucznia a nie jego diagnoza seksualna. To proces, który odbywa się za pomocą matematyki, fizyki, chemii i za pomocą SŁOWA, najpierw było słowo i ono zamieszkało między nami...ono może otworzyć podmiotową aktywność i komunikację społeczną albo z powodu głupoty zabijać...

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.