Szkolenia, specjalne przewodniki, a teraz doradca metodyczny. Tak Kraków pomaga nauczycielom

W ostatnich kilku latach liczba dzieci cudzoziemskich w krakowskich szkołach znacząco wzrosła: w 2013 r. takich uczniów było 215, w tym roku szkolnym jest ich już ponad 2,3 tysiąca. Praca z uczniem obcokrajowcem to duże wyzwanie dydaktyczne i wychowawcze.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szkolenia, specjalne przewodniki, a teraz doradca metodyczny. Tak Kraków pomaga nauczycielom

PODZIEL SIĘ


Autor: JS

9 lut 2018 20:35


  • Miasto na różne sposoby wspiera nauczycieli pracujących z klasami, do których chodzą dzieci narodowości innych niż polska – finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, opracowywanie przewodników metodycznych, a ostatnio powołanie doradcy metodycznego ds. wielokulturowości to niektóre z tych działań.
  • Od kwietnia 2015 r. nauczyciele uzyskujący kwalifikacje do nauczania języka polskiego jako obcego otrzymywali z Urzędu Miasta Krakowa refundację poniesionych kosztów kształcenia w wysokości 80 proc., natomiast od września 2016 r. refundacja wzrosła do 95 proc.
  • W latach 2015–2017 dofinansowanie do studiów w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego otrzymało 93 nauczycieli na łączną kwotę 220 598 zł.

Władze Krakowa, wychodząc naprzeciw potrzebom lokalnym, powołały stanowisko doradcy metodycznego ds. wielokulturowości. Objęła je Urszula Majcher-Legawiec, która od października 2017 r. jest zatrudniona w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 18. Nowa doradczyni jest nauczycielem mianowanym, ma doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego, jak również w prowadzeniu zajęć integrujących uczniów cudzoziemskich i pomagających im przejść przez trudny etap adaptacji społeczno-kulturowej. Od 2017 r. wchodzi w skład powołanego przez prezydenta Krakowa Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Współpracy na rzecz Realizacji Programu „Otwarty Kraków”. Współpracuje m.in. z Ośrodkiem Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych, z Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Prowadzi szkolenia dla rad pedagogicznych z zakresu wielokulturowości, indywidualizacji procesu dydaktycznego, metod pracy na lekcji w klasie wielojęzycznej. Posługuje się kilkoma językami obcymi, w tym rosyjskim. Od 1 lutego tego roku z jej wiedzy i doświadczenia korzystać mogą krakowscy nauczyciele pracujący w klasach mieszanych narodowościowo. Swoje zadania jako doradca metodyczny Urszula Majcher-Legawiec realizuje w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie.

Miasto podejmuje też inne działania, by wesprzeć rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie wielokulturowości. Od września 2017 r., zgodnie ze zmienionym zarządzeniem prezydenta Krakowa w sprawie dofinansowania niektórych form doskonalenia zawodowego nauczycieli, za priorytetowy kierunek doskonalenia uznano również kształcenie w zakresie edukacji wielokulturowej i międzykulturowej. Ta forma doskonalenia jest szczególnie rekomendowana wychowawcom oraz pedagogom szkolnym. Refundacja kosztów dla nauczycieli uzyskujących kwalifikacje w zakresie edukacji wielokulturowej i międzykulturowej wynosi 80 proc..

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.