PARTNER PORTALU partner portalu

Szkoła zawodowa po reformie. Co powinno się zmienić?

Zakończyła się zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ogólnopolska debata o systemie oświaty „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana”. 24 i 27 czerwca zostaną przedstawione wnioski płynące z dyskusji. Jakie zmiany mogą nastąpić w szkolnictwie zawodowym? Zapytaliśmy. M.in. najbardziej zainteresowanych absolwentami zawodówek, czyli rekruterów, HR-owców i pracodawców. Ale nie tylko.

Szkoła zawodowa po reformie. Co powinno się zmienić?
– 80 proc. PKB generują małe i średnie przedsiębiorstwa, a nie korporacje wymagające dyplomów najlepszych uczelni. Dla nich bardzo często liczy się fach w ręku – wyjaśnia Sebastian Popiel z People. (Fot. Pixabay)
REKLAMA

Choć fach w ręku daje większą szansę na znalezienie pracy po zakończeniu edukacji, to jednak młodzi wciąż niechętnie wybierają zawodówki. To z kolei przekłada się na liczbę kandydatów dostępnych na rynku pracy.

– Problem polega na tym, że wykwalifikowanych pracowników fizycznych jest bardzo mało. Szkolnictwo zawodowe nie jest tak powszechne, jak było to na początku lat 90. Musimy sprawić, by zawodówka była atrakcyjnym wyborem dla młodych – komentuje Andrzej Kubisiak z Work Service.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jego słowa potwierdza Sebastian Popiel, członek zarządu People, który zwraca uwagę na nadpodaż magistrów. W efekcie nie ma zbyt wielu miejsc pracy dla nich. – Do tej pory funkcjonował mit wyższego wykształcenia. Jednak po ostatniej dekadzie ludzie zaczęli dostrzegać, że dyplom uczelni wyższej nie jest gwarancją zatrudnienia czy sukcesu. Dyplom przestał być biletem wstępu na rynek pracy – ocenia Popiel.

– Pamiętajmy też, że 80 proc. PKB generują małe i średnie przedsiębiorstwa, a nie korporacje wymagające dyplomów najlepszych uczelni. Dla nich bardzo często liczy się fach w ręku – wyjaśnia Popiel. – Trzeba pokazać, że zawodówka nie jest najgorszym wyborem – wręcz przeciwnie. Osoby, które zdobyły konkretny zawód, są najczęściej dużo bardziej niezależne od pracowników dużych korporacji. Mało tego, ktoś, kto jest naprawdę dobry w swoim fachu, może odnieść duży sukces często oceniany przez nowe pokolenia lepiej niż sukces menedżera w korporacji. Owszem, menedżer może pochwalić się wieloma dyplomami, dobrym wynagrodzeniem, ale zwykle nie będzie wyróżniać się na tle innych. Z kolei znakomity kucharz czy fryzjer mogą być indywidualnościami odnoszącymi sukcesy na wiele sposobów. Coraz częściej indywidualizm wkracza także na rynek pracy i jest ceniony – dodaje.

Konieczne wsparcie dla ucznia

Na problem z postrzeganiem szkół zawodowych zwróciła uwagę minister edukacji Anna Zalewska, według której konieczna jest zmiana nazwy "zawodówka", bo ma ona złe konotacje. – Moglibyśmy wydać dziesiątki milionów na kampanię z przystojnymi hydraulikami i pięknymi informatyczkami, ale nie uzyskalibyśmy oczekiwanego efektu – przekonywała w rozmowie z PAP.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szkoła zawodowa po reformie. Co powinno się zmienić?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.