Na rynku pracy, gdzie 49,7 proc. ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników (badanie Work Service) wydaje się, że bezpłatne staże nie zainteresują młodych. Jak jest naprawdę?
Stacja TVN opublikowała niedawno ofertę bezpłatnego stażu, która wywołała dyskusję w mediach społecznościowych.
- Model bezpłatnego stażu z gwarancją zatrudnienia sprawdzi się przede wszystkim w przypadku dużych, prestiżowych firm, cieszących się uznaniem wśród młodych ludzi. Mniejsi gracze powinni raczej oferować wynagrodzenie, żeby przyciągnąć młodych pracowników – mówi w rozmowie z PulsHR.pl Aleksandra Wesołowska z serwisu Praca.pl.
Z Kolei Katarzyna Godlewska, współzałożycielka grupy Absolvent i CEO Kiwi Jobs uważa, że model, w którym firmy oferują bezpłatny staż z późniejszą gwarancją zatrudnienia, nie zdaje egzaminu – nie jest on atrakcyjny ani dla kandydatów, którzy zdają sobie sprawę z obecnej sytuacji na rynku pracy, ani dla firm, które zawsze ryzykują tym, że stażysta się nie sprawdzi bądź nie ukończy nauki.
Bezpłatny staż może być na atrakcyjny wyłącznie dla osoby, która jest na początku przygotowania do zawodu, i stara się łączyć zdobywanie wiedzy merytorycznej (naukę w szkole) z nauką praktycznych podstaw wykonywania zawodu.
- Musimy jednak wziąć pod uwagę, że osoba, która nie jest wynagradzana za swoją pracę, ma do niej inny stosunek – ciężko oczekiwać od niej takiego samego zaangażowania czy poczucia odpowiedzialności za wykonywane obowiązki, jak od pracownika otrzymującego pensję. Tym bardziej w dobie rosnącej świadomości kandydatów na temat przysługujących im praw – wyjaśnia Godlewska.
Zdaje się, że pracodawcy są świadomi, że bezpłatny staż ma mniejsze szanse na powodzenie. Zdecydowana większość ogłoszeń z obszaru praktyki i staże w serwisie Praca.pl dotyczy wersji płatnych. Również z badania Hays Poland wynika, że aż 81 proc. firm oferuje wynagrodzenie wszystkim swoim stażystom, a 15 proc. niektórym z nich.
Wysokość pensji w przypadku staży i praktyk nie jest tak wysoka jak pensja na okresie próbnym, co wynika z odmiennych wymagań stawianych stażystom i samodzielnym pracownikom. Mimo to zarobki oferowane stażystom stanowią skuteczną formę docenienia czasu i zaangażowania, które wkładają w realizację powierzonych im zadań.
- Jeszcze dwa lata temu widełki płacowe za staż wahały się od 800 do 1500 zł brutto. Dzisiaj stażyści coraz częściej mogą liczyć na propozycje rzędu 1500-3000 zł brutto. Przy czym warto zaznaczyć, że staż najczęściej obejmuje pracę w niepełnym wymiarze godzin. Obecnie propozycja zatrudnienia po ukończonym stażu nie daje gwarancji, że kandydat będzie chciał związać się z firmą na dłużej. Szanse na podjęcie długofalowej współpracy są jeszcze mniejsze, jeśli młody człowiek w trakcie trwania stażu nie poczuje się doceniony – również finansowo – wyjaśnia Katarzyna Salwa, ekspert Hays Poland.
Wysokość pensji w przypadku staży i praktyk nie jest tak wysoka jak pensja na okresie próbnym (Fot. Shutterstock)
Gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o staż?
Mimo tego, że największe braki kadrowe odnotowuje branża IT, to jednak tu akurat pracodawcy nie zawsze zatrudniają osoby bez doświadczenia.
- Młodzi ludzie, wykształceni w tym kierunku, ale nie mający praktycznego doświadczenia, narzekają na brak zainteresowania ze strony pracodawców i zapewne byliby zainteresowani taką formą zatrudnienia (przynajmniej na start) – ocenia Aleksandra Wesołowska.
Odmiennego zdania jest Katarzyna Salwa, która wskazuje, że ze względu na ogromne deficyty kadrowe, zainteresowanie pracą w IT, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Tutaj również już studentom pierwszych lat studiów kierunkowych oferowane są płatne programy stażowe.
- Standardem jest, że finansowy aspekt takiej współpracy bardzo często jest bardzo atrakcyjny w porównaniu do średniej rynkowej. Nie dziwi więc fakt, że o miejsca w programach stażowych zazwyczaj ubiega się wielu kandydatów – mówi Salwa.
Ciekawe oferty staży regularnie pojawiają się również w branży produkcyjnej, technicznej i w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.
Kolejną branżą, w której ciężko o zdobycie doświadczenia jest biotechnologia. Studia na tym kierunku należą do jednych z najtrudniejszych, natomiast ofert pracy jest bardzo mało. Dla absolwentów tego kierunku możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego zgodnego z wykształceniem jest bardzo cenna. Sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o absolwentów prawa.
Z drugiej strony mamy również branże przesycone, czyli takie, w których jest znacznie więcej chętnych do pracy niż miejsc - np. administracja biurowa.
- Tutaj jednak samo zdobycie doświadczenia mogłyby nie wystarczyć, żeby zachęcić kandydatów. Gwarancja zatrudnienia byłaby bardziej kusząca – mówi Wesołowska.
Staż nie tylko dla absolwentów studiów
Katarzyna Godlweska zwraca uwagę jeszcze na inny aspekt. Kilka lat temu staże były kierowane głównie do osób, które ukończyły studia i wchodziły na rynek pracy, szukając zatrudnienia w pełnym wymiarze. Obecnie coraz popularniejszą formą współpracy z firmami w wielu branżach jest praca projektowa, zadaniowa – taki elastyczny model daje większe możliwości nie tylko pracownikom, ale przede wszystkim młodym osobom, które naukę zawodu mogą bez problemu połączyć z nauką w szkole średniej, policealnej czy ze studiami.
- W ostatnich latach wiele zmieniło się również jeśli chodzi o współpracę edukacji z biznesem. Firmy chętniej i częściej współpracują ze szkołami branżowymi (wcześniej zawodowymi) czy technikami, co wymusiła sytuacja na rynku i niedobór fachowców. Pracodawcy starają się zachęcać młode osoby do wybrania ich oferty, nie tylko oferując staże czy praktyki, ale również inne formy zdobywania pierwszych doświadczeń – wizyty studyjne, spotkania z pracownikami czy warsztaty dla uczniów. W takiej sytuacji, gdy do wyboru jest wiele możliwości nabywania doświadczenia zawodowego, raczej nie można liczyć na to, że wiele osób zdecyduje się na pracę (nie zapominajmy bowiem, że osoba ucząca się już wykonuje obowiązki zawodowe) bez wynagrodzenia – mówi Godlewska.
Dużą rolę w kształtowaniu sytuacji stażystów na rynku odgrywają też start-upy, które ze względu na swój model działania i finansowania nierzadko poszukują młodych pracowników na staże.
Coraz więcej firm podejmuje również działania z zakresu employer brandingu, w które wpisuje się między innymi oferowanie atrakcyjnych możliwości rozwoju i zdobywania doświadczenia, jakimi są płatne staże.
KOMENTARZE (0)