-
- •8 paź 2019 14:00
Były naciski z różnych środowisk, żeby utrzymać status quo. A ja uważam, że ten, kto stoi w miejscu, cofa się - komentuje dla portalu PulsHR.pl reformujący w myśl Ustawy 2.0 Politechnikę Białostocką rektor prof. Lech Dzienis.

- W ocenie rektora miniony rok akademicki był trudny dla jego uczelni.
- Politechnika Białostocka postawiła na wyraźne rozdzielenie między funkcją naukową a dydaktyczną. Jak twierdzi nasz rozmówca, nie do końca go to satysfakcjonuje. Założenie rok temu było bardziej ambitne niż to, na jakie zgodziło się środowisko uczelni.
- Dopytany o szkołę doktorską, którą wprowadza Ustawa 2.0, mówi, że pozwoli ona na pewne oszczędności.
Rok temu wchodziła w życie Konstytucja dla Nauki. Jak po minionym roku akademickim można opisać jej oddziaływanie na polskie uczelnie?
Prof. dr hab. inż. Lech Dzienis, rektor Politechniki Białostockiej: - Rok akademicki 2018/2019 był rokiem bardzo trudnym, pełnym wyzwań. Każdy okres przejściowy jest bardzo trudny. Postawiłem sobie cel, by uczelnię dobrze przygotować do zmian, które przyniosła Konstytucja dla Nauki, by Politechnika Białostocka poszła do przodu.
Oczywiście były wewnętrzne naciski z różnych środowisk, żeby utrzymać status quo. A ja uważam, że ten, kto stoi w miejscu, cofa się. Proponowałem takie rozwiązania, które pozwalają nam zająć lepszą pozycję. Mówię tutaj przede wszystkim o strukturze uczelni i o zapisach statutowych.
Przyjęliśmy rozwiązania jasno rozgraniczające naukę od dydaktyki, choć przyznam, że nie do końca jestem usatysfakcjonowany. Proponowałem na początku nowocześniejszą, szerzej stosowaną w świecie strukturę organizacyjną. Wprowadziliśmy jednak taką, która uzyskała poparcie i akceptację, ale i ta struktura pozwala uzyskać nasz cel, czyli dobrą ewaluację w 2021 roku.
O tym wyzwaniu myśleliśmy już, przygotowując takie dokumenty jak regulamin oceny, regulamin organizacyjny, regulaminy pracy, niedługo będzie regulamin wynagrodzeń. Każdy z tych dokumentów musi zawierać takie uregulowania, które pomogą w osiągnięciu dobrych wyników ewaluacji.
Czytaj też: Czemu służą nowe statuty uczelni? Oni dali wytyczne


KOMENTARZE (0)