PARTNER PORTALU partner portalu

Programiści, wasza wiedza techniczna niebawem nie wystarczy

Praca specjalistów od IT wykracza często poza kompetencje techniczne. Coraz aktywniej wymagane są w tych zawodach: kontaktu z klientem, zdolności negocjacyjnych czy strategicznego myślenia biznesowego. Co to znaczy dla tej profesji?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Programiści, wasza wiedza techniczna niebawem nie wystarczy

  • Skupienie się we własnym rozwoju specjalistów od IT tylko na wiedzy o kodowaniu, czy programowani, to już za mało, by robić oszałamiającą karierę.
  • Praca speca od informatyzacji w firmach dzisiaj, to często kontakt z ludźmi, z klientami, ze społeczeństwem. Bez kompetencji miękkich w tym zakresie nie ruszysz.
  • W świecie postępującej automatyzacji warto inwestować w umiejętności, które są (póki co) unikalne dla ludzi.

Programiści, którzy poprzestają na rozwijaniu zdolności technicznych, zamykają sobie perspektywę rozwoju. Rynek wciąż ich potrzebuje i będzie potrzebował, jednak na pewnym etapie kariery pojawi się sufit, przez który trudno będzie się przebić.

Najzdolniejszy specjalista, który nie będzie rozwijał innych umiejętności, zatrzyma się na etapie senior developera, bo po prostu zabraknie mu kompetencji społecznych, czy komunikacyjnych, by iść dalej. Wyższe stanowiska wymagają szerszego spojrzenia na biznes, a do tego niezbędne są kompetencje miękkie.

Można spodziewać się, że będą one odgrywały coraz większą rolę również w przypadku szeregowych programistów, dlatego nie warto czekać. Trzeba inwestować rozwój tych zdolności, by wyprzedzić konkurencję. To często łatwiejsze, niż się wydaje - wielu developerów ma je w swoich zasobach, tyle że ich nie wykorzystuje. Dlaczego? Jedni uważają, że nie są im potrzebne, inni - ponieważ do tej pory życie nie zmusiło ich, by po nie sięgnęli.

Czym właściwie są kompetencje miękkie?

To przede wszystkim umiejętność efektywnej komunikacji. Ma ona kluczowe znaczenie już na etapie rekrutacji - kandydat, który potrafi jasno i przejrzyście wyrażać myśli i prezentować swoje koncepcje, może liczyć na lepsze propozycje i perspektywę szybkiego awansu. Pracodawcy wychodzą ze słusznego założenia, że łatwiej się doszkolić w aspekcie technicznym niż komunikacyjnym, w większym stopniu skorelowanym z osobowością.

Czytaj też: IT w komunikacji w firmie. Już prawie 70 proc. pracujących korzysta z komunikatorów

Komunikatywność jest ważna zarówno w kontakcie z zespołem (dotyczy odpowiedniego rozdziału zadań czy motywowania pracowników), jak i z klientem (negocjacje, analiza potrzeb, nawiązanie i utrzymanie relacji). Kontakt ze zleceniodawcą musi być dla niego zrozumiały - trzeba unikać stosowania specyficznego metajęzyka, charakterystycznego dla branży IT.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.