PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Pracujący studenci to nic złego. Ale najlepsi niech zamienią kawiarnię na laboratorium

W przypadku relacji nauka-biznes zawsze musimy mieć jasno postawiony cel - mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz. W rozmowie z PulsHR.pl zdradza, czego brakuje polskim uczelniom i jak wykorzystać potencjał tych, którzy wiedzę i pierwsze zawodowe doświadczenia zbierali za granicą.

Pracujący studenci to nic złego. Ale najlepsi niech zamienią kawiarnię na laboratorium
Sieć Badawcza Łukasiewicz zrzesza 26 instytutów badawczych (fot. Unsplash)
REKLAMA

Myśląc o polskim studencie, od lat mamy do czynienia z bardzo podobnych schematem. Są studia, które często łączone są z pracą. Pracą niejednokrotnie w żaden sposób nie związaną z kierunkiem nauki. I choć nie ma w takim połączeniu nic złego (praca często jest źródłem utrzymania na studiach), to idealnym rozwiązaniem byłoby łączenie ścieżki edukacji ze ścieżką zawodowego rozwoju.

- Dobrym zjawiskiem jest fakt, że studenci nie tylko studiują, ale także pracują. To, co chcielibyśmy zrobić jako sieć, to spowodować, by najlepsi studenci, którzy mają największy poziom pasji, jeśli już muszą pracować - a muszą to robić, żeby się utrzymać - pracowali nie tylko w kawiarniach, ale wybierali instytuty badawcze. Dobrze, gdyby uczelnie miały partnerów, najlepiej jednostki naukowe, które zatrudniają studentów. Nasza organizacja współpracuje z biznesem. W ten sposób to, co jest najważniejsze, czyli kompetencja, kształtuje się poprzez praktykę - podkreśla w rozmowie z PulsHR.pl Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz zrzeszającej 26 instytutów badawczych.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

 

Współpraca nauka-biznes nie jest zjawiskiem nieznanym. Od lat mamy do czynienia ze sprofilowanymi kierunkami studiów, wzajemnymi umowami, szeregiem rozwiniętych procesów praktyk. Od lat także mówimy o problemach, jakie na drodze do dobrej realizacji takiej współpracy napotykają obie strony. Jakich zmian zatem potrzeba?

- W naszej organizacji - trochę pół żartem, pół serio - zabronione jest używanie słowa współpraca. To, czego zawsze brakuje w budowaniu relacji uczelnia-biznes, to mocna orientacja na cel. Jeśli chcemy się wykazać listą dobrych kontaktów, zrealizowanych warsztatów, konferencji, to zawsze będzie to dobrze wyglądało na papierze. My chcemy, żeby projekty Łukasiewicza – i takie jest też oczekiwanie biznesu – przynosiły realne efekty. Musimy być bardziej zorientowani na cel. Dlatego jeśli już mówimy o takiej relacji, mówimy o biznesie z biznesem. Realizując takie projekty, mówimy o takich działaniach, które pomagają naszym partnerom zarabiać pieniądze na tworzonych przez nas technologiach - dodaje. 

Takie zadanie postawiono przed 4,5 tys. naukowców z 26 instytutów, które tworzą sieć Łukasiewicz.  

- Taka zasada może zostać postawiona także przed uczelniami, choć one mają trudniejszą sytuację. Pamiętajmy, że uczelnie mają zobowiązanie do tego, żeby prowadzić dydaktykę. My tego zobowiązania nie mamy, rozliczamy się z subwencji na podstawie ostatecznych produktów. Orientacja na cel, konkretność rozwiązania są tym, co przyciąga biznes - zauważa Dardziński.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracujący studenci to nic złego. Ale najlepsi niech zamienią kawiarnię na laboratorium

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.