Polska przestaje być drugim wyborem dla zagranicznych studentów

Trwa okres wdrażania konstytucji dla nauki, zwanej 2.0. Polskie uczelnie przechodzą przez ten okres z różnymi skutkami. Jak zgodnie uznali paneliści sesji „Studenci zagraniczni w uczelniach Europy Centralnej”, rynek szkolnictwa wyższego jest jednym z najbardziej zglobalizowanych rynków na świcie. To dla studentów i uczelni ogromna szansa, ale i wyzwanie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polska przestaje być drugim wyborem dla zagranicznych studentów

  • Polskie uczelnie nie mają wyjścia - jeśli chcą się liczyć na rynku, muszą postawić na internacjonalizację. 
  • Wprawdzie język angielski jest coraz mocniejszą stroną nie tylko ośrodków nauczania, ale Polaków w ogóle, to wciąż wiele jest w tym zakresie do zrobienia.
  • Z jakimi jeszcze problemami przychodzi mierzyć się polskim uczelniom w dobie globalizacji edukacji? O tym rozmawiali eksperci podczas dyskusji "Studenci zagraniczni na uczelniach Europy Centralnej", która odbyła się podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. 

Zdaniem Witolda T. Bieleckiego, rektora Akademii Leona Koźmińskiego, liczba zagranicznych studentów w Polsce będzie rosła. To efekt umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego. Proces trwa nie od wczoraj, ale w ostatnich latach wyraźnie nabiera tempa. 

- Sprzyja temu nowa reforma 2.0 nastawiona na umiędzynarodowienie poprzez zmianę kategoryzacji, poprzez dyscypliny. Kryteria, które są zastosowane do kategoryzacji zmuszą uczelnie, by stawały się międzynarodowymi. W zasadzie liczyły będą się jedynie publikacje w języku angielskim - mówił Bielecki.

Zaznaczył też, że uczelnie muszą zmienić sposób promocji. Współczesna młodzież, współczesne społeczeństwo informacji szuka nie na ulotkach, w broszurach czy informatorach.

Witold T. Bielecki, rektor Akademii Leona Koźmińskiego (fot. PTWP) Witold T. Bielecki, rektor Akademii Leona Koźmińskiego (fot. PTWP)

- Dziś kryterium wyboru jest internet i znaleziona w nim wiedza. Dziś dużo większą rolę niż tradycyjny marketing, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, odgrywa tzw. marketing szeptany - mówił Bielecki.  

Violetta Skrzypulec-Plinta, prorektor ds. rozwoju i promocji uczelni Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, zwróciła uwagę na potrzebę zmian w ustawie 2.0, która w przypadku uczelni medycznych pozostawia pole do popisu.

- Studenci anglojęzyczni czują się u nas świetnie. Mamy ponad 500 studentów ze Szwecji, Niemiec, Hiszpanii, Arabii, Iraku. Przyjeżdżają, żeby się uczyć, ale wyjeżdżają, bo żeby zdać LEK, czyli państwowy egzamin lekarski, trzeba znać polski, czego reforma 2.0 nie ujmuje. Oni biorą, co najlepsze, i wyjeżdżają. To, że wracają do siebie i zdają egzaminy w swoich pracach, świadczy o wysokim kształceniu naszej uczelni - podkreśliła.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.