PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Polscy naukowcy mają pomysł na kolonizację Marsa

• Zespół naukowców z rzeszowskiej Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w swoich badaniach kolonizacji Marsa zwraca uwagę na możliwe etyczne, kulturowe, społeczne i ewolucyjne wyzwania, z którymi może zmierzyć się przyszła ludzka kolonia na Marsie.
• Prowadzone badania wywołują coraz większe zainteresowanie ośrodków naukowych i mediów z USA oraz Wielkiej Brytanii.

• Autor: JP
  • 9 gru 2016 13:43
Polscy naukowcy mają pomysł na kolonizację Marsa
Kolonizacja Marsa rodzi problemy natury psychologicznej, biologicznej, etycznej i prawnej. (Fot.: Wikimedia)

Plany kolonizacji Marsa wyznaczają aktualnie politykę NASA, jak również rosyjskiej i chińskiej agencji kosmicznej oraz prywatnego projektu MarsOne. Także amerykański miliarder i autor wielu oryginalnych koncepcji Elon Musk planuje umożliwienie podróży na Marsa. Elon Musk był m.in. pomysłodawcą i założycielem znanego systemu płatności PayPale, firmy budującej statki kosmiczne SpaceX, a także samochodów elektrycznych Tesla.

Badania nad kolonizacją Czerwonej Planety prowadzi także zespół naukowy Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie pod kierownictwem doktora Konrada Szocika, w skład którego wchodzą m.in. Kateryna Lysenko-Ryba, Sylwia Banaś i Sylwia Katarzyna Mazur.

W ich pracach rozważa się m.in. trudności natury psychologicznej związane z podróżą i pobytem w tak specyficznym środowisku, nieprzewidywalność dalszego rozwoju ewolucji biologicznej przez selekcję naturalną na Marsie, zagadnienie odpowiedniej etyki i systemu prawnego i inne zagadnienia związane z kwestiami społecznymi, politycznymi, etycznymi czy kulturowymi. Ich artykuły zyskują coraz większe uznanie w środowisku naukowym.

Osiągnięcia na międzynarodowej arenie

Pod koniec listopada Konrad Szocik i Kateryna Lysenko-Ryba udzielili wywiadu dla amerykańskiej stacji radiowej „Wort Eighty Nine. Nine FM” z Wisconsin. Informacja o badaniach pojawiła się też w prestiżowym magazynie naukowym „Nature”, publikującym najnowsze, najbardziej przełomowe i spektakularne wyniki badań z całego świata.

– Nasz artykuł z brytyjskiego czasopisma został wymieniony w „Nature” obok dwóch innych poruszających problematykę przyszłej kolonizacji Marsa, przygotowanych przez amerykańskich naukowców. Teksty te zostały przedstawione, jako oryginalne, zawierające nowatorskie rozważania, ale i możliwe rozwiązania, dotyczące możliwości powodzenia przyszłej kolonizacji Marsa – podkreśla dr Konrad Szocik z katedry nauk społecznych WSIiZ w Rzeszowie, jeden z pomysłodawców badań nad kolonizacją Marsa.

Dodatkowo dr Konrad Szocik podczas swoich dwóch wizyt naukowych w Oxfordzie poruszał i konsultował niektóre zagadnienia związane z tematem kolonizacji Marsa, z naukowcami i filozofami Uniwersytetu w Oxfordzie.

Do artykułu: Polscy naukowcy mają pomysł na kolonizację Marsa

Drogi Użytkowniku!

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.