Pokoleniowa przepaść cyfrowa. Aż 2 mln kobiet 45+ nie korzysta z internetu

Zdaniem ponad 5 milionów młodych Polaków i Polek generacja ich dziadków, a nierzadko również rodziców i teściów, jest wykluczona cyfrowo. Mimo że taka sytuacja grozi podziałem między pokoleniami, aż 95 proc. osób w wieku 15-35 lat jest gotowych pomóc starszym w poszerzaniu kompetencji internetowych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pokoleniowa przepaść cyfrowa. Aż 2 mln kobiet 45+ nie korzysta z internetu

  • Aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości.
  • Młodzi są zdania, że seniorzy nie posiadają wystarczających umiejętności.
  • Starsi natomiast uważają, że nie mają potrzeby korzystania z sieci.

Mimo że z roku na rok wzrasta liczba internautów w Polsce, osoby w wieku 45+ w dalszym ciągu nie posiadają wysokich kompetencji cyfrowych, często gubiąc się podczas wykonywania nawet najprostszych czynności w sieci. Sytuacja wykluczenia cyfrowego seniorów stanowi pewnego rodzaju zagrożenie wykluczeniem społecznym tej grupy wiekowej i podziałem między pokoleniami. Dużą skalę problemu pokazały wyniki badania “Raport Aasa – Polki wykluczone cyfrowo 2017” zrealizowanego przez Kantar Public, zgodnie z którym aż 2 miliony kobiet w wieku 45-70 lat nie korzysta aktywnie z internetu.

A jak ten sam problem widzą ich dzieci i wnuki? Okazuje się, że ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości.

Zdaniem młodych w największym stopniu zjawisko to dotyczy ich dziadków i babć, którzy korzystają z internetu najrzadziej imają najniższe kompetencje – aż 79 proc. badanych uważa ich za najbardziej wykluczonych cyfrowo. Niemal połowa, bo aż 49 proc. reprezentantów i reprezentantek młodego pokolenia określiła jako wykluczonych cyfrowo swoich teściów i teściowe.

Co interesujące, aż blisko 40 proc. respondentów i respondentek ocenia w ten sposób także swoich rodziców. Przy czym, według młodszych pokoleń, dużo lepiej radzą sobie w internecie kobiety – ich matki, teściowe czy babki, niż mężczyźni – ojcowie, teściowie czy dziadkowie.

– Istnieje poważne pęknięcie pokoleniowe w zakresie korzystania z sieci, nie tylko na poziomie praktyk, ale i wyobrażeń. Fakt, że młodzi użytkownicy są przekonani o swojej biegłości w korzystaniu z sieci i bezradności osób starszych, może to pęknięcie tylko pogłębiać – zauważa prof. Mirosław Filiciak, medioznawca z Uniwersytetu SWPS.

Inne przyczyny problemu

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.