PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Nowy rok akademicki 2016/2017 powinien stać innowacyjnością i współpracą uczelni z biznesem

Sytuacja obecnie jest przedziwna. Większość studentów na pierwszym rok chce zakładać własną firmę. Ale na ostatnim roku śmiałków zostaje garstka. Na pierwszy rzut oka to wygląda tak, jakby uczelnie oduczały młodych Polaków przedsiębiorczości, a przynajmniej gasiły w nich przedsiębiorczy zapał.

Nowy rok akademicki 2016/2017 powinien stać innowacyjnością i współpracą uczelni z biznesem
Przedsiębiorcy miewają wrażenie, że uczelnie są pasywne jeśli chodzi o współpracę z biznesem (fot. pixabay)
REKLAMA

- Prowadziłem badania w 18 krajach Europy Środkowo-Wschodniej wśród firm, które dużo eksportują, ale wciąż są średniej wielkości. Okazało się, że przychody na pracownika z firm z Polski (z 250 wszystkich badanych było 49) - versus pozostałe siedemnaście krajów - były dwa razy wyższe, czyli można powiedzieć, że ciężej pracujemy – mówi Marek Dietl, członek zarządu Instytutu Sobieskiego.

– Z drugiej jednak strony na jednego pracownika polskiej firmy przypadało cztery razy mniej patentów niż w pozostałych krajach. Oznacza to, że sukcesy polskich firm na arenie międzynarodowej wynikają z ich ciężkiej pracy, dużej produktywności a nie innowacyjności. Można tak dalej rozwijać gospodarkę, ale czy o to chodzi? – zastanawia się.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Według Macieja Szumskiego, prezesa firmy Plum, innowacje to już nie jest moda, ale konieczność. – W tej chwili jest bardzo duża tendencja firm do rozwijania eksportu i innowacyjności. I to nie wynika z mody, bo teraz dużo się mówi: „bądźmy innowacyjni”, ale z konieczności. Jeśli nie będziemy innowacyjni, to za chwilę nas nie będzie – mówi Maciej Szumski.

Maciej Szumski, prezes Plum. (PTWP)
Maciej Szumski, prezes Plum. (PTWP)

Jak wyjaśnia, na każdym rynku, który jest ustabilizowany, warunki gospodarowania są coraz gorsze, ponieważ pojawia się coraz więcej konkurentów, coraz niższe ceny, i coraz niższe marże. – Więc dochodzimy w pewnym momencie do ściany i albo coś zmienimy, albo będziemy umierać – dodaje.

Firmom w innowacyjnym w rozwoju na pewno pomogłaby bliższa współpraca z uczelniami. Ta nie zawsze jest jednak łatwa. - Między 50 a 80 proc. firm deklaruje, że chce, a czasem nawet musi współpracować z uczelniami, ale jednocześnie 80 proc. deklarujących to firm twierdzi, że nie ma partnera w uczelni - zauważa Michał Turczyk, dyrektor zespołu R&D and government incenitves w Deloitte.

- W ostatnich latach zainstalowaliśmy bardzo wyspecjalizowane dwie linie produkcyjne i do tych linii, chcieliśmy dorobić dodatkową automatyzację. I owszem – zrobili to profesorowie, naukowcy, ale zorganizowani w komercyjnej firmie. Okazało się, że te rozwiązania są tak dobre, że zainteresowała się nimi firma holenderska i będzie je kupowała – mówi Henryk Owsiejew, przewodniczący rady nadzorczej Malow. – Tylko dlaczego ja nie mogłem tego załatwić bezpośrednio z Politechiką? Mam wrażenie, że uczelnie są trochę pasywne jeśli chodzi o współpracę. Namawiałbym je do większego działania – dodaje.

Henryk Owsiejew, przewodniczący rady nadzorczej Malow. (fot. PTWP)
Henryk Owsiejew, przewodniczący rady nadzorczej Malow. (fot. PTWP)

Jak wyjaśnia Lech Dzienis, rektor Politechniki Białostockiej, politechnika – jako instytucja publiczna, działająca w ramach przepisów finansowych uczelni publicznej – nigdy nie będzie partnerem dla biznesu jako jednostka, bo przepisy, które ją obowiązują diametralnie różnią się od przepisów, które charakteryzują spółki.

- My jako Politechnika tego zrobić nie możemy, ale jesteśmy chyba pierwszą Politechniką w Polsce, która powołała spółkę celową i jej rola jest jasno określona – komercjalizacja wyników badań. Jednak to też wymaga pewnego czasu. Politechnika Białostocka ma ok. 80-100 umów z przedsiębiorcami z regionu. Mam nadzieję, że z upływem czasu, jeden z pomysłów, który u nas powstanie, będzie się wpisywał wreszcie w komercjalizację – mówi Lech Dzienis, rektor uczelni.

Lech Dzienis, rektor Politechniki Białostockiej. (fot. PTWP)
Lech Dzienis, rektor Politechniki Białostockiej. (fot. PTWP)

Na uczelnie liczą również małe i średnie firmy, których w Polsce jest ok. 50 proc. – To te firmy mają największe problemy z wchodzeniem na drogę innowacyjności, ponieważ ich podstawowym działaniem jest utrzymywanie płynności finansowej i produkcyjnej i na tym koncentrują swoje działania. Mali przedsiębiorcy uważają, że nasze uczelnie powinny być dla nich pewnymi ogniskami wiedzy – mówi Lech Pilecki, prezes Podlaskiego Klubu Biznesu.

Obecnie ok. 10-30 proc. kosztów innowacyjnych może być zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu. – Wiele będzie zależało od tego czy te kwoty wzrosną, tak jak zapowiada minister Jarosław Gowin. Według małej ustawy innowacyjnej ma to być 50 proc., a według dużej – nawet 100 proc. I to jest bardzo istotna rzecz – dodaje.

W opinii prezesa Podlaskiego Klubu Biznesu na wszystkich uczelniach w Polsce – i to niezależnie od kierunku – powinien być prowadzony przedmiot „Biznes i jego innowacje”. Powód? Młodzi często rezygnują z przedsiębiorczości.

Lech Pilecki, prezes Podlaskiego Klubu Biznesu. (fot. PTWP)
Lech Pilecki, prezes Podlaskiego Klubu Biznesu. (fot. PTWP)

- Akademia Liderów, Fundacja dr Bogusława Federa zrobiła badania, ile osób na pierwszym roku studiów chce w przyszłości zająć się biznesem. Okazało się, że 70 proc. studentów. Takie same badania zrobiono na ostatnim roku i wtedy okazało się, że już tylko 28 proc. chce iść drogą biznesu – mówi Lech Pilecki. - Społeczeństwo nie rozwinie się, jeśli młodzi ludzie nie nauczą się przynajmniej w stopniu podstawowym przedsiębiorczości – alarmuje prezes.

Na pierwszy rzut oka to wręcz wygląda tak, jakby uczelnie oduczały młodych Polaków przedsiębiorczości, a przynajmniej gasiły w nich przedsiębiorczy zapał.

Tymczasem Marek Dietl uważa, że przedsiębiorczości i zarządzania nie da się nikogo nauczyć i nie uważa wprowadzania takiego przedmiotu do programu studiów za konieczne. – To jest tak, jakby chciało się nauczyć chodzić kogoś, kto nie ma nóg – mówi. – Wolę, żeby ze wszystkich studentów tylko 5 proc. zakładało firmy, ale odnosiło sukces, niż żeby zakładało je 75 proc. absolwentów, i żeby te firmy po roku upadały, bo oni po prostu się do tego nie nadają – wyjaśnia.

Z kolei Lech Dzienis, rektor Politechniki Białostockiej kwituje: - Przedsiębiorczość jako przedmiot może istnieć na Politechnice, ale bardziej po to, żeby przedstawić tę stronę formalną, administracyjną, prawną prowadzenia biznesu. Z własnego doświadczenia wiem, że biznesu nikt nie jest w stanie się nauczyć. Trzeba mieć do tego pewne zdolności. Z tym po prostu trzeba się urodzić.

*Artykuł powstał podczas debaty „Reforma nauki, pobudzania innowacji, odzew biznesu. Oczekiwania Polski Wschodniej”, która odbyła się podczas III Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowy rok akademicki 2016/2017 powinien stać innowacyjnością i współpracą uczelni z biznesem

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.