PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Niż demograficzny zacieśni współpracę biznesu z nauką?

– By biznes zaczął współpracować z nauką, musi istnieć zachęta ekonomiczna. Czasy, kiedy pracowaliśmy dla idei, dawno minęły – mówi Janusz Ćwiek, p.o. dyrektora Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego na Politechnice Śląskiej.

Niż demograficzny zacieśni współpracę biznesu z nauką?
– Politycy, podobnie jak dzieci, są bardzo niecierpliwi. Chcieliby mieć wszystko od razu i bez bólu. Tak się nie da. Nie ma łatwych ścieżek. Wykorzystanie potencjału wiedzy, który jest w polskich uczelniach, wymaga wielu środków i czasu – skomentował Robert Tomanek, prorektor ds. organizacji, finansów i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Fot. shutterstock
REKLAMA

W nowej perspektywie finansowej przedsiębiorcy będą mogli uzyskać wsparcie na innowacyjne projekty i wdrożenie wyników badań z programu Inteligentny Rozwój, którego budżet wynosi 8,6 mld euro. Rząd mówi o konieczności zacieśnienia współpracy nauki z biznesem.

– Politycy, podobnie jak dzieci, są bardzo niecierpliwi. Chcieliby mieć wszystko od razu i bez bólu. Tak się nie da. Nie ma łatwych ścieżek. Wykorzystanie potencjału wiedzy, który jest w polskich uczelniach, wymaga wielu środków i czasu – skomentował Robert Tomanek, prorektor ds. organizacji, finansów i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Komunikacja do poprawy

Według Tomanka elementem wymagającym poprawy jest komunikacja. Przedstawiciele uczelni i przedsiębiorcy potrzebują lepszego kontaktu, zwłaszcza że nadchodzi niż demograficzny, który został przez prorektora Uniwersytetu Ekonomicznego pozytywnie oceniony – pozwoli pogłębić współpracę w obszarze badawczo-rozwojowym.

– Uczelnie wyższe szybko starają się zbudować struktury służące komercjalizacji wiedzy. Biznes z kolei bardzo często ogranicza komercjalizację do swojego terenu w obawie o konkurencyjność. Pytanie, w jaki sposób przełamać te bariery – ocenił Tomanek. – Dzięki niżowi demograficznemu będziemy mieli więcej czasu na poprawę wzajemnych relacji – dodał.

Do współpracy trzeba motywować

Jak zaznaczył Janusz Ćwiek, p.o. dyrektora Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego na Politechnice Śląskiej, by biznes zaczął współpracować z nauką, musi istnieć zachęta ekonomiczna.

– Czasy, kiedy pracowaliśmy dla idei, dawno minęły. Reprezentuję Politechnikę Śląską, gdzie tego rodzaju sprawy od dłuższego czasu są uregulowane. Stworzyliśmy centrum innowacji technologii – jednostkę pośredniczącą między naukowcami a biznesmenami. Jego zadaniem jest poszukiwanie klientów. Natomiast rozporządzenie rektora Politechniki Śląskiej reguluje podział zysków: 40 proc. z komercjalizacji pozostaje na uczelni, a 60 proc. jest przeznaczone dla autorów – wyjaśnił Ćwiek.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niż demograficzny zacieśni współpracę biznesu z nauką?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.