PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Nie wybrali tego kierunku studiów i teraz plują sobie w brodę

  • jk
  • 16 maj 2022 13:36

Co dziesiąty Polak przyznaje, że brał pod uwagę karierę w dziedzinach ścisłych i przyrodniczych, IT, inżynierii i matematyce, ale się na nią nie zdecydował. Największy wpływ na ten wybór miała jakość zajęć w szkole czy na uczelni, ale także brak wiary w siebie.

Nie wybrali tego kierunku studiów i teraz plują sobie w brodę
Według 41 proc. badanych na rynku pracy widać, że w zawodach ścisłych jest mniej kobiet (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Brak wiary w siebie spowodowało, że niemal jedna trzecia (31 proc.) badanych Polaków i Polek, którzy brali pod uwagę rozwój w dziedzinach ścisłych nie podążyli tą ścieżką.
  • Niemal połowa wszystkich badanych (44 proc.) żałuje, że nie obrała tego kierunku w procesie edukacji.
  • Z kolei zdaniem 21 proc. respondentów barierą w rozwoju technologicznego młodych ludzi są właśnie uprzedzenia związane z płcią, zgodnie z którymi ten obszar jest domeną męską.

1/10 respondentów, biorących udział w badaniu State of Science Index firmy 3M, brała pod uwagę ścieżkę technologiczną, ale jej nie wybrała. Dlaczego? Najczęściej wskazywanym powodem są niedostatecznie angażujące i interesujące zajęcia (34 proc.) oraz brak wiary w siebie.

Czytaj też: "Pełzająca rewolucja" przynosi efekty. Inżynier w spódnicy to coraz częstszy widok

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z kolei ci, którzy zdecydowali się podążyć tą drogą (ponad 10 proc. ankietowanych) kierowali się przede wszystkim pasją (49 proc.), bardzo dobrymi wynikami w nauce przedmiotach ścisłych (33 proc.), ale też chęcią wykonywania pracy w obszarze, który cieszy się szacunkiem (33 proc.).

Na bok uprzedzenia i stereotypy

Niemal połowa wszystkich badanych (44 proc.) żałuje, że nie obrała tego kierunku w procesie edukacji. Ankietowani widzą, że młodzi ludzie są obecnie bardziej niż kiedykolwiek zaangażowani w nauki ścisłe i kwestie związane z nauką (74 proc.), a jednocześnie uważają, że trzeba zrobić więcej, aby zachęcać kobiety i dziewczynki do rozwoju w tym obszarze (20 proc.).

Zdaniem 21 proc. respondentów barierą w rozwoju technologicznego młodych ludzi są właśnie uprzedzenia związane z płcią, zgodnie z którymi ten obszar jest domeną męską. Według 41 proc. badanych na rynku pracy widać, że w zawodach ścisłych jest mniej kobiet. Jednocześnie połowa (55 proc) tych osób przyznaje, że sytuacja ulega poprawie.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Nie wybrali tego kierunku studiów i teraz plują sobie w brodę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Szalunkowy 2022-05-16 17:20:40

    "Inżynier w spódnicy"? Widziałem kilkanaście inżynierek na budowach, w tym parę kierowniczek budów. Wszystkie w spodniach! Może to z powodu pracy na wysokości i potrzeby częstego włażenia na drabinę, ... , bo reszta chłopów łby zadziera i się gapi?

  • gość 2022-05-16 15:35:57

    Dodajmy przede wszystkim lenistwo. Studia na kierunkach ścisłych i technicznych wymagają nie tylko zdolności, ale i ciężkiej pracy. Po co to robić, jak można lepiej zarobić na prowadzeniu bloga w Internecie? Można też skończyć studia "kanapowe" zaoczne w rodzaju socjologia i mieć duż wolnego czasu.

    • hmm 2022-05-19 01:44:32

      Kończyłem Finanse i Rachunkowość dziennie oraz aktualnie jestem na licencjacie z informatyki zaocznie na tej samej uczelni. Trudniej nie jest, a chyba z połowa przedmiotów i tak jest taka sama tzn. matematyka, statystyka itd. Różnice są takie, że tu sa zajęcia z programowania i systemów operacyjnych a tam były zajęcia z rachunkowości i bankowosci. W obu przypadkach trzeba było usiac w domu na tylku i się tego nauczyć, więc leniowi nie upiekłoby się nigdzie.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA