PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Marek Metrycki, Deloitte: współczesna szkoła nie powinna uczyć pod testy

Musimy sobie uświadomić, że dzisiejszy siedmiolatek na emeryturę przejdzie najwcześniej za 60 lat. Kilkanaście z nich spędzi w szkole, kolejne kilkadziesiąt jako pracownik. Warto zadać sobie pytanie, czy dziś jesteśmy w stanie wyposażyć go w taką wiedzę, żeby był gotowy sprostać oczekiwaniom, jakie będzie stawiał przed nim szybko zmieniający się świat - mówi Marek Metrycki, partner zarządzający Deloitte w Polsce.

Marek Metrycki, Deloitte: współczesna szkoła nie powinna uczyć pod testy
(fot.shutterstock.com)
REKLAMA

Metrycki pytany o to, czy system edukacji jest w stanie sprostać oczekiwaniom, jakie w kwestii kadr dla rynku pracy stawiają im pracodawcy, przyznaje, że byłby w stanie, gdyby zmieniał się stosownie do zmian, jakie postępują wokół nas.

- A są to zmiany bardzo szybkie, w zakresie technologii, tworzenia się nowych przemysłów, nowych miejsc pracy - mówi rozmówca PulsHR.pl.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Wskazuje też, że aby udało się jak najlepiej przygotować młodych ludzi do dorosłego życia, nie można stosować nauki pod testy czy uczenia się na pamięć definicji z podręczników. - To nie ma sensu. Powinniśmy uczyć podstawowej wiedzy merytorycznej i kodu kulturowego, ale też, jeśli nie przede wszystkim, kompetencji horyzontalnych - podkreśla Metrycki.

Jak dodaje, chodzi m.in. o umiejętność komunikowania się, umiejętność współpracy, odwagę do działania i podejmowania ryzyka, umiejętność rozwiązywania problemów. To też umiejętność uczenia się, gdyż każde z naszych dzieci będzie musiało kilkakrotnie zmienić zawód, bo zawody będą się zmieniały. - To kompetencje, które nie ulegną przedawnieniu. Bardzo ważne jest to, żeby szkoła wyposażała uczniów właśnie w nie - zaznacza ekspert z Deloitte. 

Zobacz całą rozmowę z Markiem Metryckim, partnerem zarządzającym Deloitte w Polsce, w której m.in. poruszamy wątek roli nauczycieli w kształtowaniu w młodych ludziach odpowiednich kompetencji.

Więcej relacji z debat i spotkań, jakie odbyły się podczas trzech dni Europejskiego Kongresu Gospodarczego, znajdziecie tutaj.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Marek Metrycki, Deloitte: współczesna szkoła nie powinna uczyć pod testy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • poszukująca 2019-06-04 17:28:39

    Dziwnym trafem za granicami Polski pomysłów na to czego należy uczyć nie brakuje. Tylko w Polsce co roku dziwne i mgliste teorie, niewiele mające wspólnego z tym, czego się faktycznie uczyć powinno. A jednak wiedza tajemna to nie jest. USA, Niemcy, kraje Skandynawskie jakoś mogą ten temat ogarnąć. Podobnie np. kraje azjatyckie. Ba, nawet Indie mają sensowne pomysły. Ale Polska nie. A jak znawcy tematu raporty piszą to nikt ich potem nie czyta. Dane się gromadzi, przetwarza, pisze się analizy i do szuflady. A na skutek zachodniej, już nieaktualnej mody, bo modne książki tłumaczy się na rynek Polski ze sporym opóźnieniem, co roku i co rocznik zmienia się i snuje jakieś mgliste koncepcje na temat"wielkiej nieprzewidywalności przyszłych kompetencji". A one są przewidywalne. Bo i rozwój nauki, rozwój nowych technologii oraz wszelkie innowacje to proces kilkuletni lub kilkudziesięcioletni, planowy, w dużym stopniu przewidywalny. Podobnie jak rozwój nauki, który jest kumulatywny i nie bierze się wcale z nagłego olśnienia jednego geniusza. Niestety w Polsce chcemy wierzyć, że talent to nagły pojedynczy geniusz doznający olśnienia, technologie to innowacje pojawiające się nagle znikąd, że to nie wynik wielu błędów i robienia różnych rzeczy latami i uczenia się na błędach, tak by w końcu zrobić coś bezbłędnie lecz efekt robienia od zawsze wszystkiego idealnie na 100%. Do tego dochodzi przekonanie, że nauka nie jest czymś zrozumiałym i czymś do ogarnięcia na drodze kształcenia i długotrwałego wysiłku, ale rodzajem magii, której przeciętny zjadacz chleba nijak umysłem ogarnąć nie może. I to źródło problemów Polski. I tej zmiany myślenia szukają Polacy emigrujący za granicę, którzy mogliby zasilić pulę potrzebnych Polsce przyszłych talentów.

  • Witold Potęga 2019-06-04 11:01:39

    1. Człowiek uczy się całe życie. 2. Wszystkiego można nauczyć się w każdym czasie. 3. Uczenie się na zapas, na przyszłość, to relikt przeszłości. 4. Potrzebujemy sensownych zachowań tu i teraz, w każdym wieku. 5. Zachowania formują się w działaniu, których w polskiej szkole brak. Z powyższych powodów w Norwegii jeden dzień w tygodniu, w każdej klasie, uczniowie uczą się poza szkołą. Brakuje miejsc w części szkół. Jest norweskie rozwiązanie.

  • Aj 2019-06-04 09:33:57

    Polska szkoła powinna uczyć tego żeby wypieprzać stąd jak najdalej.

  • Robert 2019-06-03 22:09:23

    Niby mądre definicje sformułowania ale nic wego nie wnoszące?Kazdy wie,ze bdb uczona matematyka to warunek,aby wyedukowac mądrych lekarzy,prawnikow inźynierów,lingwistów.Mądry matematyk uczy myśleć logicznie,wnioskować i ,przewidywać skutki.Tak uczył mój Tatuś w latach 1923-1966

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.