PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Na pięciu latach studiów się nie skończy. To koniec nauki, jaką znamy

1 października ponad milion studentów w Polsce rozpoczyna nowy rok akademicki. Pandemia zmieniła nie tylko sposoby i metody nauczania, ale także podejście do budowania kompetencji przyszłości. Jak inwestować w wiedzę?

Na pięciu latach studiów się nie skończy. To koniec nauki, jaką znamy
W roku akademickim 2020/21 nastąpił niewielki wzrost liczby studentów do 1 mln 215,3 tys. osób (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Współcześni pracownicy, a także studenci, muszą odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości. Właśnie dlatego w ostatnich latach na popularności zyskała koncepcja uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning).>
  • Istotna jest również znajomość rynku pracy i potrzeb pracodawców. Tutaj z pomocą mogą przyjść firmy, które wskażą studentom kierunek rozwoju.
  • O tym, jak budować kompetencje przyszłości w świecie po pandemii, a także jak zaangażować biznes w reformę szkolnictwa, dyskutowali eksperci podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego na sesji "Kapitał intelektualny - złoto XXI wieku".

Jak podaje GUS, w ostatnich latach liczba studentów systematycznie zmniejszała się (z 1 mln 841,3 tys. w roku akademickim 2010/11 do 1 mln 204 tys. w roku akademickim 2019/20). Natomiast w roku akademickim 2020/21 nastąpił niewielki wzrost do 1 mln 215,3 tys. osób. Warto dodać, że kobiety stanowiły 58 proc. studiujących.

To ci młodzi ludzie będą szansą dla polskiego rynku pracy, na którym niedobory kadrowe są coraz bardziej widoczne. Z raportu PwC „Luka na rynku pracy w Polsce. Jak ją zniwelować?” wynika, że do 2025 roku aż 1,5 mln miejsc pracy w Polsce może pozostawać nieobsadzonych ze względu na istniejące braki kadrowe. Z kolei Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje, że do 2030 roku będzie w Polsce brakowało 4 milionów pracowników. 

Pobudzić chęć do uczenia się

Świat VUCA charakteryzujące się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiguity) warunków działania. Współcześni pracownicy, a także studenci, muszą odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości. Właśnie dlatego w ostatnich latach na popularności zyskała koncepcja Lifelong Learning (LLL).

Jak zachęcić do podejmowania ciągłego uczenia się i przystosowywania do szybkich zmian, co w świecie VUCA jest jedną z najbardziej pożądanych kompetencji? O tym rozmawiali eksperci podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Zapraszamy do obejrzenia dyskusji.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na pięciu latach studiów się nie skończy. To koniec nauki, jaką znamy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA