- Jeszcze kilka lat temu nadreprezentacja młodych ludzi decydowała się na wybór studiów wyższych na kierunkach typu zarządzanie i marketing.
- Jak pokazuje Raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką obecnie coraz częściej młodzi ludzie biorą pod uwagę ścieżkę rozwoju opartą o naukę w szkole zawodowej czy technikum.
- Jednocześnie ponad 80 proc. osób w wieku 15-29 lat podejmuje te decyzje nieświadomie, większość informacji czerpiąc z internetu, a 2/3 z nich robi to bez konsultacji z ekspertami.
Panujące do niedawna przekonanie o wyższości studiów nad szkołami zawodowymi i technicznymi od niedawna odchodzi do lamusa. 82 proc. osób w wieku od 15 do 29 lat, biorących udział w ankiecie Fundacji Sukces Pisany Szminką, odpowiedziało, że zawodówki i technika nie są wcale gorszą perspektywą, a ukończenie ich nie oznacza niższych zarobków w przyszłości.
Kto lub co decyduje o wyborze ścieżki zawodowej?
Z ankiety wynika, że 60,5 proc. młodych zasięgała rady rodziców, ale dla aż 80 proc. nie są oni źródłem wiedzy o rynku i miejscach pracy. Co więc jest? Okazuje się, że obecnie najważniejszym „doradcą” jest internet - 81,7 proc. młodych ludzi informacji o karierze i konkretnych zawodach szuka właśnie tam.
Czytaj też: Młodzi na rynku pracy. Dlaczego ich kompetencje rozmijają się z oczekiwaniami pracodawców?
- W intrenecie znajdziemy wszystko. Młodzi często trafiają tam na różnego rodzaju treści i przypadkowe testy kompetencji, które nie są profesjonalnymi narzędziami, a jedynie stronami służącymi pozyskiwaniu przychodów z wyświetlanych na nich reklam. Przyszli pracownicy niejednokrotnie są także pod wpływem reklam różnego typu szkół dla dorosłych, które często nie są obiektywne jeśli chodzi o podpowiadanie najlepszej ścieżki kariery. Dlatego na ogólnodostępnej platformie YEP Academy przygotowano rzetelne testy kompetencji, opisy zawodów, a nawet innowacyjny kalkulator wynagrodzeń - mówi Ola Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką i pomysłodawczyni YEP Academy.
Jak wynika z ankiety 77,5 proc. respondentów w wieku 15-29 lat twierdzi, że zna swoje kompetencje, mimo że ponad 2/3 (67,6 proc.) nigdy nie korzystała z doradztwa zawodowego a ponad połowa (53,9 proc.) nie wykonała nawet testów kompetencji.
Najważniejszym „doradcą” młodych jest internet (Fot. Shutterstock)
Ile chce zarabiać młody człowiek?
Z badania przeprowadzonego przez Fundację, na pytanie „Ile chciałbyś lub ile zarabiałeś na początku swojej kariery zawodowej?” aż 40 proc. respondentów wskazało kwotę 2 tys. zł netto, a 36,3 proc. wartość pomiędzy 2 a 3 tys. zł. Jedynie 13 proc. wskazało kwotę 3-4 tys. zł netto. Ich oczekiwania można zatem uznać za umiarkowane.
Z drugiej strony, młodzi w wieku 15-29 lat myśląc o zarobkach osiąganych w wieku 35 lat mają znacznie wyższe aspiracje, przekraczające przeciętne zarobki w Polsce. 68 proc. z nich chciałoby zarabiać powyżej 5 tys. złotych netto, z czego 26 proc. oczekuje wynagrodzenia między 5 a 7 tys. złotych. Natomiast, 22 proc. uważa, że ich pensja powinna przekraczać 10 tys. zł netto miesięcznie.
Co jest najważniejsze w pracy?
Zarobki nie są jednak dla młodych najważniejsze - znalazły się dopiero na drugim miejscu. Dla 38,2 proc. najważniejsza jest możliwość rozwoju, dla 26 proc. pensja, a dla 19,6 proc. atmosfera. Młodych ludzi nie interesują szczególnie dodatkowe benefity, oferowane jako dodatek do wynagrodzenia. Jako najmniej ważne wskazało je aż 30 proc. ankietowanych.
Ponadto 62,4 proc. młodych ankietowanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką chciałoby mieć własny biznes, a aż 88,8 proc. elastyczny czas pracy. O pracy zdalnej marzy 71,2 proc. respondentów.
Ciekawe jest także to, że młodzi wcale nie myślą o emigracji - aż 96,7 proc. chce się uczyć w Polsce, a tylko co 10 ankietowany odpowiedział, że chciałby pracować za granicą.
Pomoc w wyborze ścieżki kariery
Wybór zawodu to ważna decyzja, której znaczenia młodzi ludzie często do końca nie rozumieją. Odpowiedzią na powyższe problemy jest platforma Yep.Academy, która łączy internet z systemem doradztwa zawodowego. Umieszczone na niej narzędzia i treści mają pomóc w planowaniu drogi zawodowej. Promowany za pomocą haseł „wybierz pracę dla siebie”, „wybieraj świadomie, kim chcesz być” serwis jest bezpłatny i niekomercyjny.
Czytaj też: Coca-Cola od Polski rozpoczyna nową, wielką kampanię społeczną
- Platforma YEP.Academy, którą tworzymy razem z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką, osiąga imponujące wyniki, co tylko potwierdza jak bardzo młodzi ludzie potrzebują profesjonalnego wsparcia. Dzięki naszej najnowszej kampanii społecznej #WYBIERAM, która wystartowała w lipcu, odnotowaliśmy ponad 35 tys. nowych użytkowników platformy YEP. Chcemy dawać młodym odpowiednie narzędzia oraz rzetelną wiedzę, wspierające ich w procesie wyboru najlepszej ścieżki rozwoju. Tym bardziej, że młodzi ludzie nie chcą realizować cudzych ambicji, np. rodziców, których rady często mogą odstawać od współczesnych realiów panujących na rynku pracy - mówi Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Service.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)