Młodzi Polacy. Odwróceni czy tylko nieufni?

Młode pokolenie Polaków, tak jak 20 lat temu ich rówieśnicy na Zachodzie, nie wierzą, że osiągną więcej niż rodzice. Stawiają więc rządzącym fundamentalne pytanie: Co macie nam do zaoferowania?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Młodzi Polacy. Odwróceni czy tylko nieufni?

  • Na świecie żyje 1,8 mld osób w wieku od 10 do 24 lat. Co miesiąc wiek produkcyjny osiąga kolejne 10 mln. Kraje rozwinięte mają z nimi problem...
  • Sytuacja na rynku pracy w Polsce wyraźnie się poprawiła w ciągu ostatnich trzech lat. Poprawił się więc i pozycja młodego pokolenia.
  • Badania socjologiczne wskazują, że młodym Polakom nie chodzi już tylko „o wysokie zarobki i to wkrótce po ukończeniu stażu”. Otwarcie mówią, że dla pracy nie poświęcą całego życia, bo nie ona jest najważniejsza.
  • Problemy młodego pokolenia będą jednym z głównych wątków zbliżającego się Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się 13-15 maja w Katowicach. PulsHR.pl patronuje temu wydarzeniu. 

Na świecie żyje 1,8 mld osób w wieku od 10 do 24 lat. Co miesiąc wiek produkcyjny osiąga kolejne 10 mln. Kraje rozwinięte mają z nimi problem...

To bodaj kluczowy wniosek z listopadowej analizy OECD „Youth Stocktaking Report”. Młoda generacja nie jest wdzięcznym „targetem” dla rządów. Rzadziej niż starsi uczestniczy w wyborach parlamentarnych i samorządowych. Nie garnie się do aktywności w życiu publicznym. A przy tym wymaga i dąsa się...

Ów raport nie rozstrzyga o prymacie przyczyn: czy górę bierze brak programów adresowanych do młodych ludzi, często drętwa ich realizacja czy też imposybilizm zainteresowanych? Jeśli „wina” leży bardziej po stronie młodych, to gdzie tkwią korzenie defensywnych postaw? W lenistwie, wynikającym z relatywnego dobrobytu w porównaniu z krajami rozwijającymi się? W preferowaniu stylu życia i wartości innych niż te, które uznaje pokolenie trzymające (jeszcze) władzę? Czy może jednak – powtórzmy: w tym, że skierowana do nich oferta publiczna poważnie rozmija się z ich oczekiwaniami?

iGeneration

Nastolatki nie rozstają się ze smartfonami. 4 godziny i 12 minut na dobę – tyle czasu młodzi Polacy spędzają średnio w internecie, jak ustalił w kwietniowym badaniu instytut NASK. To aż pół godziny więcej niż rok wcześniej!

– Telefon komórkowy zastępuje dziś radio, telewizor, telefon i komputer stacjonarny – mówi Rafał Lange, kierownik Pracowni Badań Społecznych w NASK.

Fot. Søren Rasmussen/Flickr, licencja CC BY-NC 2.0 Fot. Søren Rasmussen/Flickr, licencja CC BY-NC 2.0
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.