PARTNERZY PORTALU

Młodzi na rynku pracy. Dlaczego ich kompetencje rozmijają się z oczekiwaniami pracodawców?

Wyzwaniem polskiego rynku pracy jest niedopasowanie dostępnych na rynku kompetencji do realnych potrzeb pracodawców. Z drugiej strony bywa, że młodzi nie mają pomysłu na siebie i nie wiedzą, co chcą robić w życiu, a ich ścieżka edukacji jest nietrafiona.

Młodzi na rynku pracy. Dlaczego ich kompetencje rozmijają się z oczekiwaniami pracodawców?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA
  • Z badania Work Service wynika, że 51 proc. pracodawców jest zdania, iż osoby wchodzące na rynek nie mają odpowiednich kompetencji.
  • Z kolei raport firmy Coca-Cola pokazuje, że młodzi nie mają pomysłu na siebie i nie wiedzą, co chcą robić w życiu.
  • Młodzi nie mają dostępu do doradców zawodowych, który mogliby im pomóc w wyborze kierunku kształcenia. 
  • Problemem jest także system edukacji, który nie uczy pożądanych przez pracodawców umiejętności.

Jak wynika z najnowszego raportu „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych Polaków?” przygotowanego przez Deloitte na zlecenie firmy Coca-Cola, młodzi ludzie są dzisiaj ambitni, ciekawi świata i zdeterminowani w rozwijaniu własnych kompetencji i zainteresowań. Są też zagubieni i niepewni przyszłości. Często nie mają pomysłu na siebie i nie wiedzą, co chcą robić w życiu.

Z drugiej strony, sporym wyzwaniem polskiego rynku pracy jest niedopasowanie dostępnych na rynku kompetencji do realnych potrzeb pracodawców. Jak pokazuje raport Work Service, blisko połowa Polaków nie pracuje na stanowisku zgodnym z wykształceniem, co oznacza, że wybrany kierunek już dawno przestał być gwarantem pracy. Co więcej, 51 proc. pracodawców jest zdania, że osoby wchodzące na rynek nie mają odpowiednich kompetencji.

- Wybierając kierunek edukacji wielu młodych kieruje się panującymi aktualnie trendami, a nie realiami rynku. W efekcie wpadają w ślepy zaułek i muszą się przebranżowić oraz szukać innej drogi zawodowej, żeby znaleźć satysfakcjonującą ich pracę. Duża grupa maturzystów przystępując do egzaminu dojrzałości nie ma świadomości, jakie są warunki na rynku. Wydaje im się, że po ukończeniu studiów pracodawcy sami się o nich upomną - komentuje Maciej Witucki, prezes Work Service.

Pierwsze kroki w edukacji

Zainteresowanie daną ścieżką kształcenia - ścisłą, humanistyczną czy przyrodniczą - pojawia się na bardzo wczesnym etapie edukacji. Jak zauważa Agnieszka Kolenda, dyrektor w Hays Poland najważniejsze, aby przed wyborem szkoły średniej przemyśleć nie tyle kierunek studiów czy przyszły zawód, lecz swoje zainteresowania i predyspozycje.

- Ocena mocnych stron jeszcze przed wyborem szkoły ułatwia obranie odpowiedniej ścieżki kształcenia, która pozwoli przygotować się do matury czy egzaminu zawodowego i rozpocząć pracę w wymarzonym zawodzie - wyjaśnia Kolenda.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Młodzi na rynku pracy. Dlaczego ich kompetencje rozmijają się z oczekiwaniami pracodawców?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Zażenowana 2018-10-01 08:46:55

    Kiedyś firmy zatrudniały pracownika i go same szkoliły. Teraz oczekują idealnego, przygotowanego do pracy w ich firmie człowieka....

  • Spyta 2018-09-21 10:11:38

    Rozwiązać te wszystkie organizacje sportowe, jedna mafia

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA