Menedżerów kształtują wyzwania w pracy, a nie szkolenia

Szkolenia nie są najważniejsze w rozwoju menedżerów. Okazuje się, że dzięki licznym wyzwaniom najlepiej rozwijają się oni we własnym środowisku pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Menedżerów kształtują wyzwania w pracy, a nie szkolenia

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

19 lut 2014 9:46


Jeszcze niedawno rozwój kojarzył się głównie ze szkoleniami organizowanymi przez firmę, w których z mniejszym lub większym zapałem pracownicy musieli uczestniczyć. Tendencja ta się zmienia. Jak wynika z badań Center for Creative Leadership, szkolenia mają zaledwie 10 proc. wpływu na rozwój. Najsilniej oddziałują zadania rozwojowe w pracy - 70 proc. Pozostałe 20 proc. należy do kontaktu ze współpracownikami.

Szkolenia nie rozwijają?

Są menedżerowie, którzy są zwolennikami szkoleń i ten rodzaj nauki odpowiada im najbardziej. Są też tacy, dla których kursy szkoleniowe są marnowaniem czasu i nie wynoszą z nich nic wartościowego.

- To, czy szkolenie pomoże menedżerom w rozwoju jest uwarunkowane również od indywidualnych psychologicznych właściwości. Dla 16 proc. menedżerów szkolenia okazują się stratą czasu i pieniędzy tylko z racji nieodpowiedniej formy przekazywania umiejętności - mówi Mieszko Maj, psycholog i dyrektor w Instytucie Analiz im. Karola Gaussa.

Dla wielu menedżerów problemem jest również wprowadzenie w firmie tego, co wynieśli ze szkoleń. W tym przekonaniu utwierdza Mieszko Maj, który uważa że zdobytą na szkoleniach wiedzę i pomysły trudno menedżerom zastosować w pracy ze względu na niesprzyjające temu środowisko pracy.

- Mogą dokonać małych zmian, ale nie zmienią kultury organizacyjnej firmy. Z powodu możliwości naruszenia norm organizacyjnych, menedżerowie boją się wdrażać nowe rozwiązania, które proponowano im podczas szkolenia. Klasyczne narzekania menedżerów na szkoleniach w stylu „u mnie to nie zadziała" mają często naukowe uzasadnienie w postaci niesprzyjających systemów i procesów funkcjonujących wewnątrz organizacji, na zmianę których menedżer operacyjny nie ma wpływu - komentuje Maj.

Czy zatem szkolenia są pozbawione sensu? Zdaniem Dariusza Kołoty, partnera zarządzającego LeadArt, szkolenia są bardzo ważne, jednak same w sobie nie gwarantują zmian w miejscu pracy. Istotne jest dążenie, aby umiejętności nabyte podczas kursu były praktykowane w miejscu pracy.

- Rozwój pracownika można porównać do rejsu statkiem, który płynie po oceanie. W tej metaforze szkolenia są sterem. Malutki element, a jednak bardzo potrzebny, aby statek zmierzał w odpowiednim kierunku. Menedżerowie muszą mieć świadomość, że szkolenie to dopiero początek - twierdzi Kołota.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

7 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

HR generalist 2014-02-20 16:29:25

Żeby było z kim pracować to trzeba wiedzieć kogo się przyjmuje. Nie wrzucajcie proszę wszystkich menedzerów do jednego worka, wszystko zależy od firmy w której pracujecie i czy HR jest tam od porządku w sprawach kadrowych, czy też potrafi dobrać odpowiednich ludzi, ale to już inny temat.

scann 2014-02-19 22:15:45

och och, eureka!! co za odkrycie, this is avesome! ;) od dawien dawna wiemy już ze czlowiek dorosły najlepiej uczy sie i rozwija przez praktyke, taka natura, A co do kadr menadżerskich to cokolwiek by nie robić, trzeba robić NA WŁASCIWYM MATERIALE , inaczej mozna się zpruc, zużyć mega budzet, mile kosmiczne roboczogodzin a i tak z nieodpowiedniej przypadkowej persony menedżera nie będzie, takiego cacy prima numero uno! A że wiele osób zostało menadżerami zupelnie przypadkowo (nie był to świadomie ukierunkowana ścieżka kariery, wybór wedle predyspozycji i cech, naturalna ściezka itp) to szkoleniowcy coachowie i inni spece maja potencjalnie duuużoo roboty, a raczej syzyfowej pracy ;) zapłaconych faktur zyczę :)

Nie Coach i Nie Hrowiec, ale pasjonat 2014-02-19 16:16:58

W nawiązaniu do komentarza HRówki: wg mnie problem nie do końca leży w firmach szkoleniowych. Wcale nie tak często spotykam się z sytuacją, w której firmy chcą coś - szkolenie, usługę doradczą, gdyż uważają, że je to panaceum na ich problem, czy też nie potrafią znaleźć uzasadnienia biznesowego i określić oczekiwanych efektów np. chcę system premiowania bo pracownicy nie są zmotywowani. A może nie są zmotywowanie bo szef to tyran?Trudno się później dziwić, że szkolenie nie pomaga skoro nie jest rozwiązaniem na dana bolączkę. Bardzo często problem ma wiele źródeł, a nie jedynie leży w braku umiejętności. Abstrahuję od tego, czy w ogóle ktoś mierzy efektywność szkoleń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.