W reformie uczelni wyższych nie może zabraknąć pracodawców - uważa Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan, który w ten sposób odniósł się do programu Komisji Europejskiej dotyczącego szkolnictwa wyższego.

Komisja Europejska chciałaby, aby do 2020 r. udział osób z wyższym wykształceniem lub posiadających równoważne kwalifikacje w ogólnej liczbie młodych, wynosił 40 proc.
Zdaniem Konfederacji Lewiatan, ten cel można zrealizować pod warunkiem, że zlikwidowane zostanie niedopasowanie obecnego modelu kształcenia do potrzeb rynku pracy, uczelnie będą współtworzyły innowacyjną gospodarkę, a nowoczesne i skuteczne systemy szkolnictwa wyższego będą miały zapewnione wsparcie.
- Polski system szkolnictwa wyższego trzeba zmienić tak, aby studenci byli lepiej przygotowani do potrzeb rynku pracy, oczekiwań przedsiębiorców, kładąc nacisk szczególnie na innowacyjność. W reformowaniu uczelni powinni brać udział pracodawcy - uważa Gontarek, który zaznacza, że Lewiatan popiera wszystkie przedsięwzięcia, które mają wspierać edukację i podnoszenie kwalifikacji.
Jego zdaniem w reformie uczelni wyższych nie może zabraknąć pracodawców. Trzeba też zwiększyć udział osób, które po kształceniu zawodowym (szkoły branżowe i technika) kontynuują naukę na uczelniach wyższych. Nie obędzie się również bez promocji kształcenia praktycznego wśród rodziców i uczniów szkół podstawowych
Lewiatan przygotował listę priorytetów zmian w szkolnictwie wyższym. Znajdziemy na niej następujące elementy:
- zwiększenie udziału w edukacji nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM)
- rozwój i kształcenie umiejętności miękkich, orientację na studenta - przygotowanie do inteligentnego poruszania się na rynku pracy oraz wykorzystanie nowych technologii w procesie edukacji i zdobywania praktycznych umiejętności
- inkluzywność systemu edukacji i nagradzanie studentów (także punktami ECTS) za aktywność społeczną i wolontariat
- angażowanie uczelni w działania innowacyjne i współpracę z biznesem na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym
- efektywność (także finansowa) systemu edukacji i jej struktur.



KOMENTARZE (0)