PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Kompetencje miękkie to za mało. Musimy być gotowi na paradoks technologii

- Potrzebny jest "link" pomiędzy tym co na uczelniach, a tym co w biznesie. Jeśli będziemy mieć współpracę, której dziś nie ma albo jest na niedostatecznym poziomie, to dzięki temu będziemy mogli lepiej rozwijać gospodarkę, wprowadzać innowacje - tłumaczy w rozmowie z PulsHr.pl Natalia Hatalska, prezes infuture.institute.

Kompetencje miękkie to za mało. Musimy być gotowi na paradoks technologii
Natalia Hatalska była gościem EEC Trends (fot. PTWP)
REKLAMA

Ministerstwo edukacji szacuje, że do 2025 roku spadać będzie liczba studentów. W 2018 roku Główny Urząd Statystyczny podał dane, z których wynikało, że młodzi ludzie w Polsce nie widzą korzyści, jakie niesie za sobą studiowanie. Coraz popularniejsze stawało się stawianie na kursy komercyjne oraz krótkie szkolenia. Tendencja utrzymuje się w Polsce nieprzerwanie od ponad 10 lat.

Czy zatem warto studiować w czasach, kiedy coraz więcej mówi się o przewadze kompetencji miękkich?

Czytaj też: Młodzież znów odwraca się od studiów technicznych

- Zauważamy trend robienia biznesów. Zakładamy start-upy, własne interesy. Edukacje, studia wyższe odkładamy na bok. Ja uważam, że studia mają znaczenie, przede wszystkim są przykładem na to, że osoba, która przychodzi do mnie do pracy, pokazuje, że potrafi skończyć projekt. To jest dla mnie ważne. Wbrew temu, co się mówi, wiedza naukowa wyprzedza to, co dzieje się w biznesie średnio o pięć lat - tłumaczy w rozmowie z PulsemHR Natalia Hatalska, prezes infuture.institute.

Dlatego tak istotne jej zdaniem, dla rozwijania całej gospodarki, powiązanie nauki i biznesu. Jak dodaje, wciąż w cenie będą też kompetencje twarde.

-To jeden z paradoksów technologii - im bardziej zaawansowana technologia, tym mniej osób jest w stanie ją kontrolować. Potrzebujemy kompetencji twardych, byśmy mogli zarządzać sztuczną inteligencją - dodaje Hatalska.

Szacuje się, że 65 proc. dzieci, które urodziły się po 2007 roku, pracować będzie w zawodach, których jeszcze na świecie nie ma. Stąd wyzwaniem jest stworzenie takich możliwości, które będą odpowiadały na potrzeby dnia dzisiejszego i wyzwania przyszłości.

Jak podkreśla Hatalska, nie da się przewidzieć tego, jakie zawody będą potrzebne za 10 lat. Najlepszym przykładem jest chociażby zawód specjalisty ds. mediów społecznościowych. Zauważalny jest jednak trend coraz większej świadomości nauki przez całe życie.

- Zrobiliśmy badanie dotyczące generacji Z (dzieci urodzone po 1995 roku). Dostali oni kwadrat 10x10. Mieli tam zaznaczyć rzeczy, które będą się dziać w ich życiu: wyprowadzka z domu, ślub, dziecko. Mieli zaznaczyć, kiedy kończą edukację. Większość z nich zaznaczyło 100 lat. Oni mają świadomość, że przyszłość wymusza na nich ciągłą naukę i zmiany - dodaje Natalia Hatalska. 

Przeczytaj: Przedstawicielom tych zawodów coraz trudniej o pracę. A lepiej nie będzie

 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kompetencje miękkie to za mało. Musimy być gotowi na paradoks technologii

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.