Według raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce" 44 proc. uczniów z podstawówki i 41 proc. gimnazjalistów ma niedostateczną wiedzę na temat ekonomii.

Test z kompetencji ekonomicznych na „czwórkę" zaliczył co czwarty uczeń szkoły podstawowej, co piąty gimnazjum i co trzeci szkół ponadgimnazjalnych - wynika z raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce", który na zlecenie Narodowego Banku Polskiego przygotowała fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia" oraz IQS-Quant Group. Tylko 0,5 proc. uczniów szkoły podstawowej, 2 proc. gimnazjalistów oraz 4 proc. uczniów szkoły ponadgimnazjalnej uzyskało "piątkę" (90 proc. poprawnych odpowiedzi).
Wiedzą co to bank i emerytura, ale z PKB już gorzej
Diagnozę wiedzy ekonomicznej przeprowadzano w obszarach znajomości pojęć, znajomości instytucji, umiejętności ekonomicznych i wiedzy ekonomicznej. Chociaż uczniowie raczej nie mieli problemów z rozumieniem pojęć takich jak „bank", „emerytura" czy „pożyczka", to „produkt krajowy brutto", „deficyt" czy „dywidenda" sprawiały już nieco problemu.
W teście znajomości instytucji finansowych uczniowie odpowiadali poprawnie na niemal trzy czwarte pytań. Zadania dotyczące umiejętności finansowych związanych z codziennym zarządzaniem pieniędzmi okazały się łatwe. Trudności pojawiały się przy zadaniach wymagających większej wiedzy (np. rozumienie mechanizmu ubezpieczeń).
- Zadania nie były zbyt trudne obliczeniowo dla starszych badanych, jest to więc kwestia nierozumienia samego produktu i języka, w jakim formułuje się oferty lokat na rynku. Nie wydaje się to groźne na etapie szkoły podstawowej czy gimnazjum, ale w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych te deficyty niepokoją - czytamy w raporcie.
W testach sprawdzających wiedzę ekonomiczną największe deficyty dotyczą ogólnych zasad rządzących gospodarką: giełdy i rynków walutowych oraz zagadnień makroekonomicznych.
Co wpływa na wiedzę ekonomiczną?
Ogólnie rzecz ujmując, większe kompetencje ekonomiczne mają uczniowie z terenów wiejskich oraz małych miast, chociaż różnice te są coraz mniejsze wraz z wiekiem uczniów. Istnieją także regionalne zróżnicowania dotyczące kompetencji uczniów (nieco większe są wśród uczniów ze wschodu i północy Polski), choć i one wraz z dorastaniem dzieci tracą swoje znaczenie.

KOMENTARZE (0)