Filozof też znajdzie swoje miejsce na rynku pracy?

Kompetencje nabywane przez studentów filozofii są - wbrew częstej opinii - konkurencyjne na rynku pracy. Studia filozoficzne bowiem uczą myśleć, co według tych co odnieśli sukces w biznesie, stanowi klucz do kariery.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Filozof też znajdzie swoje miejsce na rynku pracy?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

25 paź 2013 9:43


Już od lat nie ulega wątpliwości, że studia w zakresie biznesu, finansów, marketingu, ekonomii czy informatyki zapewniają nabycie praktycznych umiejętności, umożliwiających stosunkowo szybkie i łatwe znalezienie pracy. Na drugim biegunie znajdują się studia humanistyczne, które często uznawane są za studia nie dające perspektyw na rynku pracy. Najczęściej wymienianym kierunkiem nie dającym dużych szans na znalezienie pracy jest filozofia.

Tymczasem perspektywy absolwentów kierunków humanistycznych na rynku pracy są - wbrew powszechnej opinii - bardzo rozległe. Jak podaje portal rynekpracy.pl, przed absolwentem tych kierunków stoi wiele możliwych do wybrania ścieżek kariery zawodowej. Absolwenci, którzy łączą studia filozoficzne z innym, traktują je jako wszechstronną bazę. Do wybieranych przez filozofów ścieżek rozwoju należą nie tylko etyka, prawo i dziennikarstwo, ale również medycyna, biznes czy polityka.

Jak przekonuje Diana Turek z firmy Sedlak & Sedlak, atrakcyjność kandydatów do pracy po filozofii to głównie zasługa rozległych kompetencji jakie może zdobyć student tego kierunku. Do najczęściej wymienianych przez polskie uczelnie umiejętności absolwenta należą artykułowanie i uzasadnianie własnych poglądów, a także konstruowanie racjonalnych i przekonujących argumentów. Osoby po filozofii posiadają również zdolność do samodzielnego i krytycznego myślenia, wyobraźnię, kreatywność, oraz umiejętność właściwej interpretacji zachowań jednostkowych i społecznych.

- Jak się okazuje, praktyczne umiejętności zdobywane w trakcie studiów z biznesu są szczególnie ważne na niskich stanowiskach. W miarę awansu zawodowego ich istotność maleje. Na znaczeniu natomiast zyskują kompetencje komunikacyjne, umiejętności formułowania problemów i rozumowania - mówi Diana Turek.

- Nie oznacza to oczywiście, że zdobywanie praktycznych umiejętności związanych z pracą w środowisku biznesowym nie ma sensu. Biznes potrzebuje wyspecjalizowanych umiejętności m.in. w zakresie kontaktów z klientami, zarządzania czy kompetencji menedżerskich. Jednakże, jak stwierdza Mintzberg, w rywalizacyjnym świecie biznesu zawsze były i będą premiowane takie cechy, jak wizja, kreatywność, umiejętności analityczne. Są to kompetencje kształtowane m.in. na filozofii - argumentuje ekspert z Sedlak & Sedlak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.