PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Doradztwo zawodowe w polskich szkołach: nieskoordynowane i niedofinansowane

• Zajęcia praktyczne w szkołach, dotyczące sfery wchodzenia na rynek pracy i radzenia sobie na nim, są archaiczne, a program szkolny nie przewiduje wystarczająco dużo czasu na te tematy w ramach godzin lekcyjnych - wynika z regionalnych konsultacji społecznych zorganizowanych w ramach trzeciej edycji "Startu do kariery" przez Gumtree Polska.
• Konsultacje objęły uczniów z blisko stu szkół w całym kraju oraz przedstawicieli ponad 50 firm i instytucji.

  • Autor: jm
  • 27 gru 2016 15:17
Doradztwo zawodowe w polskich szkołach: nieskoordynowane i niedofinansowane
Jedynie ułamek polskich zasadniczych szkół zawodowych i techników utrzymuje pełen etat doradcy zawodowego. (fot. pixabay)
REKLAMA

Jedynie ułamek polskich zasadniczych szkół zawodowych i techników utrzymuje pełen etat doradcy zawodowego. Większość szkół świadczących usługi doradztwa zawodowego robi to w ograniczonym godzinowo zakresie, zwykle zatrudniając doradcę na pół lub ćwierć etatu, a olbrzymi odsetek polskich szkół nie świadczy ich w ogóle. Doradcom zawodowym w polskich szkołach brakuje narzędzi, infrastruktury, wiedzy i czasu na efektywne świadczenie swoich usług.

- Dyrektorzy szkół rozliczani są przede wszystkim z wyników egzaminów maturalnych czy zawodowych, a nie z osiągnięć ich placówki w zakresie poziomu zatrudnienia jej absolwentów, dlatego kwestię doradztwa i aktywizacji zawodowej uczniów stawiają na dalekim miejscu wśród priorytetów – mówi Katarzyna Merska, koordynator ds. komunikacji w Gumtree.pl.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Jest to o tyle paradoksalne, że najczęściej problem ten dotyczy szkół zawodowych, czyli teoretycznie tych, które najszybciej przygotowują do wejścia na rynek pracy. Wsparcie uczniów w wejściu na rynek pracy zależy w tej sytuacji od dobrej woli konkretnych nauczycieli, pedagogów szkolnych i dyrektorów szkół. Brakuje rozwiązań systemowych, narzuconych przez organy prowadzące szkoły czy też szerzej – system edukacji, które ewaluowałyby pracę szkół w zakresie aktywizacji zawodowej uczniów i absolwentów - dodaje Merska.

Uczniowie natomiast, z jednej strony są głodni wiedzy i informacji praktycznych dotyczących rynku pracy, z drugiej – formy dydaktyczne stosowane przez doradców wydają się najmłodszemu pokoleniu nieatrakcyjne i archaiczne, a poziom uzyskiwanych usług doradczych niezadowalający. Niechętnie uczestniczą więc w takich zajęciach po godzinach lekcyjnych, a program edukacji nie przewiduje na nie czasu w ramach lekcji.

Biznes chciałby pomóc, ale szkoła się go boi

Problemy szkół z brakiem ekspertów, a także finansów na aktywizację zawodową uczniów, mogłyby zostać rozwiązane przez współdziałanie z sektorem prywatnym. Idealnym partnerem dla szkół w zakresie doradztwa zawodowego są agencje rekrutacyjne, ponieważ dotarcie do uczniów konkretnych szkół jest często wymogiem ich klientów. Dysponują środkami, których brakuje szkołom w prowadzeniu doradztwa i mają dostęp do aktualnych informacji dotyczących rynku pracy i nowoczesnych metod przekazywania wiedzy.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Doradztwo zawodowe w polskich szkołach: nieskoordynowane i niedofinansowane

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.