Tymczasem studenci na dobrą sprawę z prawdziwym stresem mają do czynienia przez kilka chwil podczas sesji egzaminacyjnej. Można zaryzykować stwierdzenie, że sztuka radzenia sobie ze stresem jest jedną z najbardziej potrzebnych umiejętności, których powinni nabyć studenci. Przyda się zarówno podczas poszukiwania pracy (na rozmowach kwalifikacyjnych), jak i już w trakcie pracy.
Doświadczony trener mógłby pokazać studentom, że zarządzanie stresem to m.in. wykorzystywanie stresu pozytywnego, który mobilizuje do działania i pozwala efektywniej korzystać ze swojej wiedzy, doświadczenia czy umiejętności. Zarządzanie stresem to także przeciwdziałanie stresowi negatywnemu poprzez wykorzystywanie technik relaksacyjnych i antystresowych, działających w perspektywie krótkofalowej (np. przed stresującym spotkaniem) jak i długofalowej (obniżającej stres długotrwały).
Pod tym względem studenci mają niezwykle komfortowe warunki. Począwszy od tego, że w dużej mierze sami sobie układają program studiów (a więc i ich intensywność), a skończywszy na tym, że mogą decydować o tym, czego i kiedy się uczą. Jeśli ktoś ma taką ochotę, może się uczyć w środku nocy. Można się uczyć intensywnie przez kilka dni przed sesją albo regularnie przez cały semestr.
Szkoleniowiec może wskazać studentom narzędzia zarządzania czasem, pozwalające na lepsze planowanie, dzielenie, organizowanie, priorytetyzowanie pracy w taki sposób, aby w ramach dostępnego czasu wykonać maksymalnie dużo zadań. Część z tych narzędzi jest powszechnie znana, inne wymagają praktyki i treningu, aby osiągnąć biegłość w ich stosowaniu. Im wcześniej się je pozna, tym lepiej - a najlepiej mieć tę wiedzę już na etapie pierwszej pracy.
Rozwiązywanie konfliktów
To kolejna z umiejętności, która może się przydać osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy. Młodzi ludzie szybko przekonają się, że konflikty w środowisku pracy mają zupełnie inną charakterystykę, niż konflikty w grupie znajomych czy osób chodzących na te same zajęcia. Swoje grono znajomych możemy w znacznej mierze kształtować samodzielnie, natomiast najczęściej nie mamy wpływu na to, z kim pracujemy.
Konflikt prywatny łatwo przerwać po prostu zrywając z kimś znajomość czy ograniczając kontakty, ta metoda nie ma jednak zastosowania w przypadku współpracowników, z którymi musimy wypracować jakieś porozumienie.
Na szkoleniach prowadzonych przez firmę Gamma uczestnicy dowiadują się, że skuteczne zarządzanie konfliktem to po pierwsze znajomość procesu konfliktu. Już samo poznanie mechanizmów rządzących konfliktem częściowo uodparnia na mechanizmy go eskalujące.
Proponowane szkolenia - poza zrozumieniem procesu - mogłyby wyposażyć uczestników w praktyczne narzędzia, które ułatwią przeciwdziałanie konfliktom lub/i będą pomocne w jego rozwiązaniu.
Sztuka prowadzenia prezentacji
Prawdopodobnie część studentów uzna, że warsztaty z tej akurat dziedziny przydałyby się również wykładowcom. Zapewne w wielu przypadkach tak w istocie jest. Firmy szkoleniowe mogłyby nauczyć zarówno studentów, jak i ich nauczycieli, że aby odpowiednio poprowadzić prezentację, należy panować nad komunikacją niewerbalną, głosem, umiejętnie budować swój wizerunek czy umieć zbudować tzw. „efekt pierwszego wrażenia". Trenerzy mogą także nauczyć, jak poprowadzić prezentację, aby zwiększyć ilość zapamiętanych przez odbiorców informacji.
Co bardzo ważne, trenerzy mogą wskazać studentom pewien element, całkowicie nieistotny podczas prezentacji przedstawianych na uczelni. W pracy ważne będzie bowiem nie tylko odpowiednie pod względem merytorycznym przedstawienie jakiegoś zagadnienia, ale i sprawienie, że odbiorca stanie się „ambasadorem" danego pomysłu.
Umiejętności perswazyjne i negocjacyjne
Każdy student, który sądzi, że „on to umie każdego przekonać", szybko zweryfikuje swoją ocenę, gdy przyjdzie mu przekonywać nieco bardziej wybrednego klienta czy wymagającego szefa. To, co w życiu osobistym się doskonale sprawdza, na polu zawodowym zawiedzie (a dodatkowo może zostać uznane za nieprofesjonalne).
Wbrew dość powszechnej opinii, podzielanej zapewne przez wielu studentów, w codziennych sytuacjach życiowych i zawodowych jest wiele momentów, w których niezbędne okazują się kompetencje na co dzień kojarzone ze sprzedażą i kontaktem z klientem. Praca w biurze to setki kontaktów z innymi specjalistami, koordynacja projektów, forsowanie i negocjowanie własnego rozwiązania. Odpowiednie szkolenie może wyposażyć uczestników w takie narzędzia perswazyjne i negocjacyjne, aby ich siła przekonywania była większa.
Komunikacja interpersonalna
To kolejny przykład na to, jak pewne pojęcia mogą się różnić zakresowo w życiu prywatnym i w życiu zawodowym. Wielokrotnie mamy do czynienia z osobami, które w biurze uznawane są za aroganckie czy niemiłe, chociaż żaden z ich znajomych by tak o nich nie powiedział. Szkoleniowiec mógłby pokazać studentom, że komunikaty, które są przyjęte „w cywilu", w pracy potraktowane zostaną jako niewłaściwe.
Podczas szkoleń uczestnicy poznają techniki, które pozwalają budować skuteczną komunikację. Skuteczną, a więc taką, która pozwala realizować zamierzone cele w relacji z innymi ludźmi. Komunikacja taka nie oznacza zatem ani „walenia prosto z mostu", ani „bycia miłym dla wszystkich".
Komunikacja interpersonalna ma dla młodych pracowników wyjątkowo duże znaczenie, gdyż dzięki odpowiedniej komunikacji mogą dużo zyskać, „maskując" swoje nieuniknione braki merytoryczne. Mogą też dużo stracić, jeśli nie będą odpowiednio mówić o tym, czym się zajmują i co zrobili - nawet jeśli zrobili to doskonale.
*Autorem tekstu jest Michał Wasilewski, prezes firmy Gamma
KOMENTARZE (0)