Dlaczego ludzie uczą się szybciej niż maszyny?

Dlaczego ludzie uczą się szybciej niż maszyny? Na to pytanie odpowiada badanie naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, którzy przeanalizowali wpływ wiedzy ogólnej człowieka na szybkość przyswajania przez mózg nowych informacji.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dlaczego ludzie uczą się szybciej niż maszyny?

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/jk

10 mar 2018 10:46


  • Naukowcy wskazali , że sztuczna inteligencja ma pewne ograniczenia - zwłaszcza w dziedzinie głębokiego uczenia.
  • W porównaniu z człowiekiem, proces nabywania nowych umiejętności zajmuje algorytmom bardzo dużo czasu.

W 2013 roku nieznane wówczas szerzej laboratorium DeepMind Technologies opublikowało badanie pokazujące, jak sieć neuronowa może uczyć się grania w retro gry wideo w taki sam sposób, jak człowiek - poprzez obserwację czynności wykonywanych przez gracza na ekranie.

Kilka miesięcy później laboratorium DeepMind zostało zakupione przez Google za sumę 400 mln dolarów. Od tego czasu algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, nad którymi pracują badacze z DeepMind, znalazły zastosowanie w wielu sytuacjach, nierzadko udowadniając, że osiągają znacznie lepsze od ludzi wyniki w czynnościach wymagających umiejętności matematycznych i analitycznych - na przykład w grze w Go.

Naukowcy wskazali jednak, że sztuczna inteligencja w wydaniu, które znane jest z eksperymentów laboratorium DeepMind, ma pewne ograniczenia - zwłaszcza w dziedzinie głębokiego uczenia. W porównaniu z człowiekiem, proces nabywania nowych umiejętności zajmuje algorytmom bardzo dużo czasu. Zespół badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, który pracował pod wodzą Rachita Dubeya, przeanalizował mechanizmy wnioskowania człowieka i maszyny w procesie nabywania umiejętności grania w gry komputerowe.

Zdaniem badaczy, ludzie w swoich wnioskowaniach używają całego bogactwa wiedzy ogólnej, jakie nagromadzili w ciągu życia. Dzieje się tak za każdym razem, gdy stykają się z nową dziedziną bądź doświadczeniem, które wymaga opanowania nieznanych jeszcze umiejętności i wypróbowania ich skuteczności w działaniu. Korzystanie z wiedzy ogólnej znacznie ułatwiało ludziom opanowanie zasad gry komputerowej, z którą zetknęli się po raz pierwszy.

Jako przykład naukowcy wykorzystali stworzoną na ośmiobitowe komputery Atari grę "Zemsta Montezumy" z 1984 roku. Uczestnicy eksperymentu nie otrzymali instrukcji, nie poinformowano ich też, jaką postać w grze kontrolują. Przeciętny uczestnik badania pokonał wymagany dla ukończenia doświadczenia odcinek gry w ciągu minuty, wykonując przy tym niemal 3 tys. ruchów na klawiaturze. Badanie wypadło podobnie dla wszystkich 40 jego uczestników.

- Nie dziwi, że człowiek może z łatwością odgadnąć, jaki jest cel gry i poruszać postać na platformie wirtualnych obiektów w drodze do celu, jakim jest uwolnienie księżniczki przy jednoczesnym omijaniu przeszkód i atakujących gracza kul ognistych - stwierdzili naukowcy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.