PARTNER PORTALU partner portalu

Czemu służą nowe statuty uczelni? Oni dali wytyczne dla środowiska akademickiego

- Głównym wyznacznikiem Ustawy 2.0 jest przejście od struktury rozproszonej do struktury zwartej - mówi portalowi PulsHR.pl dr hab. Tomasz Pietrzykowski, który jest współautorem wskazówek do nowych statutów uczelni polskich.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Czemu służą nowe statuty uczelni? Oni dali wytyczne dla środowiska akademickiego

  • W ocenie prorektora Uniwersytetu Śląskiego (UŚ), dotychczasowe prawo krępowało możliwość realizacji strategii dla całego środowiska danej uczelni.
  • - To myślenie odwróciliśmy - przekonuje, argumentując za oddaniem uczelniom prawa decydowania o ich organizacji wewnętrznej.
  • Ustawa 2.0 wymusiła na polskich uniwersytetach i uczelniach wdrożenie nowych przepisów do końca września 2019 r.

Gdy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) zapowiedziało terminy, w jakich polskie uczelnie musiały się dostosować do nowych przepisów, pojawiło się pytanie: jak ma wyglądać nowy statut uczelni w naszym kraju.

Tomasz Pietrzykowski i kilku jego kolegów zdecydowało się, pro publico bono, zaproponować rozwiązanie. Prorektor Uniwersytetu Śląskiego (UŚ) wraz z kolegami z Uniwersytetu Toruńskiego, Gdańskiego i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (UMCS) podjęli wysiłek, by skonstruować wytyczne dla środowiska akademickiego.

Czytaj też: Gowin: Odchodzimy od nieefektywnego modelu studiów doktoranckich

Statut to główny dokument każdej wyższej uczelni w Polsce. Precyzuje obowiązki studentów, reguluje całość zasad, które organizują życie naukowo-dydaktyczne. W konfrontacji z wdrażaniem nowych przepisów w całej Polsce przydatne okazały się wskazówki przygotowane przez prawników.

Strategie nie do zrealizowania

- Głównym wyznacznikiem Ustawy 2.0 jest przejście od struktury rozproszonej do struktury zwartej - mówił portalowi PulsHR.pl dr Tomasz Pietrzykowski. Przypominając, że do Ustawy 2.0 polskie uczelnie były rozproszone, tj. były rodzajem federacji wydziałów. - Rolą rektora było planowanie, a nie zarządzanie uczelnią - podkreślał. - Zarządzanie było scedowane na poziom dziekanów, a nawet rad wydziałów.

Status 2.0 (źródło: Status 2.0, statut20.umk.pl) Status 2.0 (źródło: Status 2.0, statut20.umk.pl)
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.