Coach, psycholog, terapeuta. Co ich łączy, a co różni?

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Coach, psycholog, terapeuta. Co ich łączy, a co różni?

Z jednej strony to dobrze, kiedy klient szuka najlepszej dla siebie formy wsparcia i świadomie wybiera między różnymi możliwościami. Gorzej, gdy pojęcia się mieszają, gdy trudno znaleźć rzetelne informacje, a specjalista, do którego się udaje okazuje się kimś innych niż ten, za którego się podawał. Zacznijmy zatem od zawodu psychologa i terapeuty oraz dziedzin, którymi się zajmują - psychologii i terapii.

Czytaj też: Jesteś zwycięzcą? Obalamy mity o coachingu

Zasadniczą sprawą, która odróżnia te rodzaje wsparcia jest profil klienta. Z coachingu korzystają klienci, którzy mają trudności, lecz jednocześnie także wszystkie zasoby potrzebne do ich pokonania. Zasoby, czyli wiedzę, umiejętności, odpowiednie kompetencje, doświadczenie, ale nie potrafią ich odpowiednio wykorzystać albo po prostu nie są świadomi ich posiadania. Proces coachingowy pomaga im pokonać te trudności, przybliża ich do osiągnięcia celów przez wydobywanie jeszcze nieodkrytych zasobów, prowadzenie, dodawanie motywacji, siły i wiary w siebie.

Klient koncentruje się na tym co jest „tu i teraz" i co chce zmienić w najbliższej czy dalszej przyszłości. Patrzy zatem do przodu. Coach, słysząc z czym przychodzi klient, koncentruje się na tym, co można zrobić teraz, aby w przyszłości było lepiej. Natomiast w psychologii sięgamy często wstecz. Psycholog zanim zacznie budować lepszą przyszłość, musi poznać przyczyny danej sytuacji, przeszły kontekst, który do niej doprowadził i sposób zachowania klienta.

Pomocy psychologicznej potrzebują zatem osoby, które mają problemy i brakuje im zasobów do ich rozwiązania. Są to zazwyczaj osoby przeżywające kryzys, niepotrafiące patrzeć w przyszłość, bo nie uporały się z przeszłością. Klientem coacha absolutnie nie może być osoba chora czy w jakikolwiek sposób zaburzona - takie osoby powinny poszukać pomocy psychologicznej.

W przypadku terapii, podobnie jak w pomocy psychologicznej, terapeuta zajmuje się analizowaniem zachowań klienta, poszukiwaniem ich przyczyn w przeszłości. Często sięga do czasów dzieciństwa. Dopiero dotarcie do źródła umożliwia rozwiązanie aktualnych problemów. Jeżeli coach zaczyna wypytywać klienta o jego przeszłość, przyczyny określonych zachowań, przeszłe sytuacje i doświadczenia, to powinno mu się zapalić czerwone światło. To na pewno nie jest coaching, gdyż zajmuje się przeszłością, a nie koncentruje się na stanie obecnym i przyszłości klienta. Rolą coacha jest poszukiwanie rozwiązań, a nie roztrząsanie problemów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.