Coach i klient: czy jest między nami „chemia”?

To pytanie zadaje sobie nie tylko coach w procesie coachingowym, ale także niektórzy klienci. „Chemia” jest jednym z elementów budujących relacje między nimi.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Coach i klient: czy jest między nami „chemia”?

PODZIEL SIĘ


Autor: Dorota Jaworska

5 mar 2014 0:20


Zacznijmy od tego czym jest „chemia"? Dla jednych, to jest to „coś", co przyciąga drugiego człowieka. Jednak to „coś" z reguły ciężko jest nazwać i określić. Dla innych, to poczucie komfortu i otwartości w kontakcie z drugą stroną. Jeszcze w odczuciu niektórych ludzi, to te same wartości i jednakowe podejście do życia.

W procesie coachingowym z kolei, „chemia" jest relacją, w której nie chodzi o to, aby było miło, ale o to, żeby było prawdziwie. Autentyczność powoduje, że klient czuje swoją celowość udziału w procesie coachingowym, ma motywację i jest zaangażowany.

Coach z kolei spełnia się w swojej roli wykorzystując jedną z kompetencji, jaką jest współtworzenie relacji, na którą składa się budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa klienta oraz obecność coachingowa.

W ujęciu coachingu koaktywnego, coach i klient nadają moc relacji, a klient w zamian zyskuje siłę, która pozwala mu wziąć odpowiedzialność za swoje życie i decyzje.

Opis ten można zobrazować na przykładzie ładowarki, która jest relacją coachingową, a której klient używa aby podłączyć się do źródła energii potrzebnej mu do pokonania przeszkód w swoim życiu.

Zadaniem coacha jest podtrzymywanie jak najdłużej tej energii, szczególnie w momentach kiedy klient wkracza na nowe albo dotąd niezbadane terytoria swojego życia zawodowego lub osobistego.

Co jeśli tej „chemii" nie czuje klient? Ma prawo zrezygnować z procesu coachingowego lub po prostu skorzystać z usług innego coacha. Ważne jest, aby od razu zasygnalizował swoje wrażenia i odczucia coachowi. Pozwoli to na szybką reakcję w postaci podjęcia wspólnej decyzji co dalej. Z drugiej strony jest to informacja zwrotna dla coacha, aby wyciągnął z niej wnioski.

Co jeśli tej „chemii" nie ma coach w stosunku do klienta? Także ma prawo podziękować i powinien to zrobić dla dobra klienta. Wyjściem z sytuacji jest po prostu przekazanie klienta innemu coachowi, z rekomendacją.

Wracając znowu do autentyczności. Przejawia się ona na wiele innych jeszcze sposobów. Między innymi poprzez własny styl, czyli naturalny sposób bycia z innymi. Jeśli zatem coach jest osobą ekscentryczną lub z poczuciem humoru i klientowi odpowiada taki styl bycia, to coach powinien wnosić go do coachingu.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.