PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Co potrzeba, by kształcić więcej lekarzy?

Prof. Przemysława Jałowieckiego, rektora SUM i zarazem przewodniczącego KRAUM zapytaliśmy w jaki sposób pogodzić potrzebę zwiększania limitów przyjęć na kierunek lekarski z koniecznością zapewnienia nie gorszej niż dotąd jakości kształcenia przyszłych lekarzy.

Co potrzeba, by kształcić więcej lekarzy?
(Fot. mat. pras. SUM/zdj. ilustracyjne)
REKLAMA

- W celu zapewnienia właściwego procesu kształcenia, uczelnie medyczne dostosowują limit przyjęć do istniejącej infrastruktury. Każda uczelnia indywidualnie określa liczebność poszczególnych rodzajów grup (m.in. seminaria, wykłady, ćwiczenia z przedmiotów kształcenia ogólnego, ćwiczenia z przedmiotów podstawowych, ćwiczenia analityczne, chemiczne i inne, laboratoryjne, ćwiczenia kliniczne, lektoraty języków obcych), z uwzględnieniem standardów kształcenia na kierunku lekarskim jak również specyfiki danych zajęć, warunków lokalowych, organizacyjnych oraz bezpieczeństwa - mówi Jałowiecki.

Prof. Przemysław Jałowiecki, rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM). Fot. archiwum
Prof. Przemysław Jałowiecki, rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM). Fot. archiwum

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Wskazana w ustawie budżetowej na 2017 rok wartość dotacji na działalność dydaktyczną dla uczelni nadzorowanych przez Ministerstwo Zdrowia wyniosła 1 672 591 000 zł, czyli o 1,3 proc. więcej w odniesieniu do wysokości dotacji wskazanej w ustawie budżetowej na 2016 rok, co odpowiada wartości prognozowanego wskaźnika inflacji.

Natomiast wartość przyznanych w 2016 roku przez Ministra Zdrowia nadzorowanym uczelniom dotacji podmiotowych na pomoc materialną studentów i doktorantów wyniosła 103 239 000 zł. Wskazana w ustawie budżetowej na 2017 roku wartość dotacji na ww. cel to 104 460 000 zł - oznacza to wzrost jedynie o 1,18 proc. w stosunku do przyznanej w 2016 roku, co nie odpowiada nawet wzrostowi inflacji.

Tymczasem z przedstawionego w dniu 05.04.2017 r. przez Ministra Zdrowia projekcie rozporządzenia w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny w roku akademickim 2017/2018 wynika, że w roku akademickim 2017/2018 wzrośnie limit przyjęć na kierunek lekarski o 417 osób, w tym prowadzonych w formie stacjonarnej dla obywateli polskich o 246 osoby. Powyższe oznacza, że limit przyjęć na kierunek lekarski na rok akademicki 2017/2018 wzrośnie w stosunku do roku 2016/2017 o 6 proc.

Zwiększenie dotacji powinno uwzględniać zatem nie tylko prognozowany wzrost cen, ale przede wszystkim zwiększenie liczby miejsc na I roku studiów powodujące znaczne obciążenie budżetu uczelni.

Więcej czytaj tu

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Co potrzeba, by kształcić więcej lekarzy?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Zeghar 2017-05-29 21:52:17

    A gdyby studenci mieli możliwość opłacania sobie samemu nauki? Może póki co nie mamy szansy na szybkie powstanie podobnego do amerykańskiego systemu stypendialnego, ale niektórych rodziców stać na opłacenie nauki swojej pociechy. Oczywiście należy zastanowić się jak zrobić to z głową. "Prywatny" student musiałby mieć odpowiednią ilość punktów z matur - nie za mało. Ilość "prywatnych" też musi być dopasowana tak, żeby uczelnia dała sobie radę z dodatkową liczbą studentów. Nie może dojść do obniżenia poniżej pewnego poziomu kształcenia. "Prywatny" traktowany powinien być jak normalny student - nie można dopuścić do powstania podejścia "płacę, to mi się należy". Itd...

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA