- Minister Edukacji i Nauki podpisał rozporządzenie wprowadzające nowe zawody do klasyfikacji.
- Jak tłumaczy resort edukacji, jest to odpowiedź na potrzeby rynku pracy.
- Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2021 roku.
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego została określona w 2017 roku w rozporządzeniu ministra edukacji. Ma ona za cel usystematyzować i określić nazwy zawodów dla zawodów nauczanych w systemie oświaty na poziomie branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, technikum i szkoły policealnej oraz przypisany do nich poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych nadawanych w systemie oświaty, których osiągnięcie potwierdza dyplom wydany przez okręgową komisję egzaminacyjną.
Określa także kwalifikacje cząstkowe wyodrębnione w zawodzie, których osiągnięcie potwierdza świadectwo wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną, po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie jednej kwalifikacji, wraz z przypisanym do nich poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Mówiąc inaczej szkoły techniczne czy branżowe w swojej ofercie mogą mieć naukę takich zawodów, jakie znajdują się w klasyfikacji.
Cztery nowe zawody
Teraz ministerstwo edukacji poinformowało o wprowadzeniu na listę czterech nowych zawodów. To technik dekarstwa, technik stylista, technik robotyk i podolog.
Z propozycją wprowadzenia nowego zawodu technika dekarstwa wystąpiło Polskie Stowarzyszenie Dekarzy, wskazując na niedobór pracowników w branży dekarskiej, w tym wykwalifikowanej kadry średniego szczebla technicznego na poziomie kierowniczym. Zwracano również uwagę na zamknięcie ścieżki edukacyjnej po zakończeniu kształcenia w zawodzie dekarza. Kształcenie w zawodzie technika dekarstwa, przypisanym do branży budowlanej, będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia - na „podbudowie” zawodu dekarz.
Warto zauważyć, że w opublikowanej przez MEiN prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego dekarz wymieniany jest jako jeden z kluczowych zawodów. Zapotrzebowanie na dekarzy będzie szczególnie istotne z punktu widzenia polskiego rynku pracy.
Z kolei - jak informuje resort edukacji - wprowadzenie zawodu technika stylisty jest odpowiedzią na znaczący deficyt wykwalifikowanej kadry o interdyscyplinarnych umiejętnościach w branży przemysłu mody. Wpisanie nowego zawodu poparte zostało pozytywną opinią organizacji pracodawców „Pracodawcy Pomorza” oraz „Sektorowej Rady do spraw Kompetencji Sektora Przemysłu Mody i Innowacyjnych Tekstyliów”.
W zawodzie tym będzie można kształcić się w technikum oraz branżowej szkole II stopnia - na „podbudowie” zawodu Krawiec.
Wprowadzenie zawodu technika robotyka, przypisanego do branży elektroniczno-mechatronicznej, w którym kształcenie będzie odbywało się w technikum, jest wynikiem oczekiwań szerokiej grupy pracodawców w związku z informatyzacją, automatyzacją i robotyzacją procesów produkcyjnych. Takie zapotrzebowanie potwierdziła również opinia organizacji pracodawców „Konfederacja Lewiatan”.
MEiN wyjaśnia, że w kwalifikacjach wyodrębnionych w zawodach technik dekarstwa, technik stylista oraz technik robotyk możliwe będzie prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych.
Natomiast wprowadzenie do systemu oświaty zawodu podologa (pozytywnie zaopiniowane przez organizację pracodawców „Konfederacja Lewiatan”) wynika z braku wykwalifikowanej kadry na potrzeby usług podologicznych.
- Zapotrzebowanie na usługi podologa jest bardzo duże, co wynika m.in. z rozwoju chorób cywilizacyjnych np. cukrzycy, otyłości oraz zmian demograficznych – starzenie się społeczeństwa przy jednoczesnym wydłużaniu się ludzkiego życia - czytamy w komunikacie resortu edukacji.
Zawód podologa w klasyfikacji zawodów został przyporządkowany do branży fryzjersko-kosmetycznej. Nauka będzie możliwa wyłącznie w dwuletniej szkole policealnej prowadzącej kształcenie w formie dziennej lub stacjonarnej, bez możliwości kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub kursach umiejętności zawodowych.
Dodatkowe zmiany w nauce zawodu
Ponadto wprowadzone zostały zmiany w zawodzie opiekuna medycznego, a także dla części zawodów przyporządkowanych do branży górniczo-wiertniczej.
Zmiany w pierwszym przypadku wynikają z potrzeby wykształcenia odpowiednio przygotowanego personelu w systemie ochrony zdrowia, wspierającego w zadaniach zawodowych pielęgniarki i lekarzy.
- Warto podkreślić, że następuje zmiana wyodrębnionej w tym zawodzie kwalifikacji z:„MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej” na: „MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej”, wydłużenie okresu kształcenia z jednego roku do półtora roku oraz zmiana formy kształcenia w zawodzie. Będzie ono możliwe jedynie w szkole policealnej prowadzącej kształcenie w formie dziennej lub stacjonarnej (bez możliwości prowadzenia kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub kursach umiejętności zawodowych) - informuje resort edukacji.
Ostatni nabór do szkół policealnych kształcących w zawodzie opiekuna medycznego, w którym wyodrębniono kwalifikację „MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej” jest jeszcze możliwy w roku szkolnym 2020/2021. Słuchacze szkół policealnych i kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz uczestnicy kursów umiejętności zawodowych, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia rozpoczęli naukę w zawodzie Opiekun medyczny (w którym wyodrębniono kwalifikację „MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej”), będą kształcić się na dotychczasowych zasadach do zakończenia cyklu kształcenia.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)