PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Beata Jamka, Uczelnia Łazarskiego: Jak wybrać kierunek studiów? Nie wolno dać się zwieść modom

– Nawet po najbardziej popularnych kierunkach nie możemy mieć gwarancji satysfakcjonującego zatrudnienia – twierdzi Beata Jamka, ekspert zarządzania zasobami ludzkimi z Uczelni Łazarskiego.

Beata Jamka, Uczelnia Łazarskiego: Jak wybrać kierunek studiów? Nie wolno dać się zwieść modom
– Bez motywacji nie ma sukcesu. Ludzki mózg jest tak skonstruowany, że zapamiętywanie jest funkcją emocji – mówi prof. Beata Jamka z Uczelni Łazarskiego. Fot. Mat. pras.
REKLAMA

Prof. Beata Jamka, wykładowca na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Uczelni Łazarskiego: – Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że pracuje się przez ok. 40 lat i choć konieczne będą w tym czasie zmiany wykonywanych zawodów i prac (tzw. LLL – Life Long Learning, czyli kształcenie ustawiczne, uczenie się przez całe życie), raczej nie będziemy ich dokonywać przez ponowne studia licencjackie czy nawet magisterskie, ale raczej przez nowe „nakładki”: warsztaty, treningi, szkolenia certyfikowane, studia podyplomowe, doktorskie czy MBA.

Oznacza to, że studia, szczególnie pierwszego stopnia, powinny dać bazę dla specjalizacji zawodowej. Jak ją wybrać?

– Już wiele lat temu badania naukowe jednoznacznie potwierdziły silny pozytywny związek sukcesu w karierze i osobniczych predyspozycji zawodowych (zdolności i zainteresowań), dlatego zawsze priorytetowa przy wyborze kierunku edukacji wyższej powinna być analiza własnych zdolności i oczekiwań wobec pracy.

Nie wolno dać się zwieść modom na określone kierunki studiów (np. bankowość czy zarządzanie), a szczególnie bieżącemu popytowi na rynku pracy (dziewczyny na politechniki), bo nim się w pożądanej specjalizacji wyedukujemy, rynek pracy może się diametralnie zmienić, bo inni przecież też postanowili odpowiedzieć na bieżący popyt.

Zatem na jakie pytania musi sobie odpowiedzieć absolwent szkoły średniej, wybierając kierunek studiów?

– Przede wszystkim powinien poznać swoje zainteresowania i preferencje zawodowe. Zastanowić się, czy woli pracować z ludźmi (kierować nimi czy im pomagać i doradzać); czy z liczbami, z bytami realnymi (zwierzęta, przedmioty) czy abstrakcyjnymi (liczby, koncepcje); w otoczeniu zmiennym czy przewidywalnym (rutyna); w biurze czy na łonie natury.

Trzeba sobie uświadomić, że inteligencje są wielorakie, a więc także muzyczna, kinestetyczna, przestrzenno-plastyczna, intra- i interpersonalna – nie tylko werbalna i logiczno-matematyczna.

A co, jeśli wybierzemy kierunek studiów, który nie jest zbieżny z naszymi zainteresowaniami?

– Studia wybrane wbrew własnym zainteresowaniom uniemożliwiają potraktowanie studiowania jako pasji, a więc zagłębienia się w fascynującym nas obszarze tematycznym. Stają się zadaniem do realizacji – i nie dziwmy się pracodawcom, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej wyczuwają ten brak ciekawości i zaangażowania.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Beata Jamka, Uczelnia Łazarskiego: Jak wybrać kierunek studiów? Nie wolno dać się zwieść modom

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.