10 maja uczniowie klas III i V z ponad 5 tysięcy szkół podstawowych wezmą udział w diagnozach kompetencji z języka polskiego, a 17 maja – z matematyki i – po raz pierwszy – z umiejętności przyrodniczych. Przeprowadzi je Instytut Badań Edukacyjnych.
- Autor:PAP/AS
- •8 maj 2016 13:53

Wyniki badań mają pomóc nauczycielom, poprzez pokazanie mocnych i słabych stron uczniów, lepiej planować dalszą pracę z nimi, sprawdzą, czy szkoła pomogła im rozwinąć umiejętności rozumowania, myślenia strategicznego, argumentowania, wnioskowania czy dokonywania interpretacji.
W badaniu przeprowadzonym przez IBE wezmą udział szkoły, które zgłosiły się i przystąpiły do niego dobrowolnie.
Diagnoza kompetencji piątoklasistów (K5) to kontynuacja przeprowadzonej w 2014 r. Diagnozy umiejętności matematycznych (DUMA). W 2015 r. do tego badania dołączono sprawdzenie umiejętności kształconych na lekcjach języka polskiego. Diagnoza kompetencji trzecioklasistów (K3) to kontynuacja Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT). W 2016 r. obie diagnozy zostały uzupełnione o część przyrodniczą.
Jak zwróciła uwagę rzeczniczka IBE Natalia Skipietrow, poszerzenie diagnozy o badanie umiejętności przyrodniczych u dzieci, jest szczególnie ważne, gdyż zainteresowania przyrodnicze kształtują się przede wszystkim do 12 roku życia. "W tym okresie dziecko, poznając świat, intuicyjnie i swobodnie korzysta z metody badawczej, której posługiwanie się jest niezbędne w świadomym funkcjonowaniu jednostki w społeczeństwie informacyjnym. Jest to też okres, w którym łatwo u dziecka o tworzenie i utrwalanie błędnych uproszczeń i koncepcji, na późniejszych etapach edukacyjnych mogących bardzo utrudniać zrozumienie przedmiotów przyrodniczych" - zaznaczyła.
Celem obu diagnoz nie jest sprawdzenie, czy uczniowie osiągnęli poziom wiedzy i umiejętności wymaganych w podstawie programowej dla I czy II etapu edukacyjnego, czyli dla klas I-III i IV-VI szkoły podstawowej, gdyż to, na co dzień sprawdzają nauczyciele. Chodzi natomiast o dostarczenie informacji nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielom przedmiotowym klas IV-VI o tym, jak dzieci myślą, jak radzą sobie w znanych, ale i w nowych sytuacjach.
Zadania używane podczas diagnozy są celowo tak zaplanowane, żeby wykraczały poza to, co dzieci ćwiczyły na lekcjach, ale jednocześnie tak, by uczniowie mogli poradzić sobie z problemem „na piechotę”. Jednocześnie nie są jednak oderwane od obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

KOMENTARZE (1)