PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

10 i 17 maja - badania umiejętności trzecioklasistów i piątoklasistów

10 maja uczniowie klas III i V z ponad 5 tysięcy szkół podstawowych wezmą udział w diagnozach kompetencji z języka polskiego, a 17 maja – z matematyki i – po raz pierwszy – z umiejętności przyrodniczych. Przeprowadzi je Instytut Badań Edukacyjnych.

  • Autor:PAP/AS
  • 8 maj 2016 13:53
10 i 17 maja - badania umiejętności trzecioklasistów i piątoklasistów
W badaniu przeprowadzonym przez IBE wezmą udział szkoły, które zgłosiły się i przystąpiły do niego dobrowolnie. (fot. pixabay.com)
REKLAMA

Wyniki badań mają pomóc nauczycielom, poprzez pokazanie mocnych i słabych stron uczniów, lepiej planować dalszą pracę z nimi, sprawdzą, czy szkoła pomogła im rozwinąć umiejętności rozumowania, myślenia strategicznego, argumentowania, wnioskowania czy dokonywania interpretacji.

W badaniu przeprowadzonym przez IBE wezmą udział szkoły, które zgłosiły się i przystąpiły do niego dobrowolnie.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Diagnoza kompetencji piątoklasistów (K5) to kontynuacja przeprowadzonej w 2014 r. Diagnozy umiejętności matematycznych (DUMA). W 2015 r. do tego badania dołączono sprawdzenie umiejętności kształconych na lekcjach języka polskiego. Diagnoza kompetencji trzecioklasistów (K3) to kontynuacja Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT). W 2016 r. obie diagnozy zostały uzupełnione o część przyrodniczą.

Jak zwróciła uwagę rzeczniczka IBE Natalia Skipietrow, poszerzenie diagnozy o badanie umiejętności przyrodniczych u dzieci, jest szczególnie ważne, gdyż zainteresowania przyrodnicze kształtują się przede wszystkim do 12 roku życia. "W tym okresie dziecko, poznając świat, intuicyjnie i swobodnie korzysta z metody badawczej, której posługiwanie się jest niezbędne w świadomym funkcjonowaniu jednostki w społeczeństwie informacyjnym. Jest to też okres, w którym łatwo u dziecka o tworzenie i utrwalanie błędnych uproszczeń i koncepcji, na późniejszych etapach edukacyjnych mogących bardzo utrudniać zrozumienie przedmiotów przyrodniczych" - zaznaczyła.

Celem obu diagnoz nie jest sprawdzenie, czy uczniowie osiągnęli poziom wiedzy i umiejętności wymaganych w podstawie programowej dla I czy II etapu edukacyjnego, czyli dla klas I-III i IV-VI szkoły podstawowej, gdyż to, na co dzień sprawdzają nauczyciele. Chodzi natomiast o dostarczenie informacji nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielom przedmiotowym klas IV-VI o tym, jak dzieci myślą, jak radzą sobie w znanych, ale i w nowych sytuacjach.

Zadania używane podczas diagnozy są celowo tak zaplanowane, żeby wykraczały poza to, co dzieci ćwiczyły na lekcjach, ale jednocześnie tak, by uczniowie mogli poradzić sobie z problemem „na piechotę”. Jednocześnie nie są jednak oderwane od obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: 10 i 17 maja - badania umiejętności trzecioklasistów i piątoklasistów

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • w.potega@neostrada.pl 2016-05-09 16:32:42

    ,,Czy uczniowie osiągną poziom wiedzy"? Co to znaczy? Nic pozytywnego. To znaczy, że nie wydobyliśmy się jeszcze z tak zwanego ,,materialnego kształcenia", czyli przede wszystkim z nadawania i odpytywania z zapamiętania. Czas zacząć badać kompetencje sprawdzające się w realnym życiu, do którego szkoły powinny przygotowywać, a nie przygotowują.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.