Rozmowa kwalifikacyjna on-line. Oto przydatne narzędzia i zasady


AW - 19 mar 2020 14:43


Rynek pracy reaguje na wzrastającą liczbę zachorowań. Wprowadzanie pracy zdalnej czy odwoływanie spotkań bezpośrednich z klientami to nie wszystko, co zmieniło się na przestrzeni ostatnich dni. Przedsiębiorstwa wprowadzają również nowe zasady rekrutacji.

Na wdrożenie pracy zdalnej w obliczu zaistniałej epidemii pozwala Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Czytaj też: Praca zdalna w dobie koronawirusa. Ministerstwo odpowiada na pytania

Oczywiste jest, że przedsiębiorstwa mają różny charakter i nie każde z nich może pozwolić sobie na wdrożenie takiego rozwiązania na wszystkich szczeblach organizacji, przykładem są chociażby firmy produkcyjne. Jednak nawet one mogą przenieść część działalności w tryb pracy zdalnej. W takich organizacjach występują chociażby takie działy, jak administracja, kadry, księgowość czy marketing. To właśnie te obszary można zaadoptować do pracy zdalnej. 

Rekrutacja w sieci

Z pewnością jednym z obszarów, które można przenieść na formę pracy zdalnej, jest rekrutacja.

Narzędziem wspierającym rekrutację są oczywiście systemy ATS, które mogą nie tylko służyć jako baza kandydatów i narzędzie do sprawnego procesowania aplikacjami, lecz także jako narzędzie selekcyjne w rekrutacji online.

Przykładem może być też serwis z ogłoszeniami OLX Praca, gdzie w panelu do zarządzania aplikacjami kandydatów można wygodnie posegregować swoje ogłoszenia i zweryfikować przesłane odpowiedzi. W sytuacji, w której chcemy zatrudnić większą liczbę kandydatów i nie mamy czasu na rekrutację lub, jak w obecnej sytuacji, nie możemy sobie pozwolić na spotkanie twarzą w twarz, możemy skorzystać z formularzy aplikacyjnych i zawrzeć w nich np. test kompetencyjny sytuacyjny, który pozwoli nam wyselekcjonować najodpowiedniejsze osoby.

Poszukiwania kandydata można prowadzić na rożnych portalach, nie tylko stricte poświęconych ogłoszeniom o pracę, ale także w mediach społecznościowych.

- Poszukiwanie pracowników za pomocą mediów społecznościowych coraz częściej praktykowane jest przez firmy jako uzupełnienie tradycyjnych metod rekrutacji. Zdarza się jednak, że projekty rekrutacyjne prowadzone są także całkowicie za pośrednictwem serwisów społecznościowych, z uwagi na szybkość dotarcia do odpowiednich kandydatów i sprawną komunikację – komentuje w rozmowie z PulsHR Anna Tomyślak, ekspert Hays Poland.

Czytaj też: Jak skutecznie rekrutować w mediach społecznościowych. Uwaga na hejt

Ale jak zdalnie przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? Współcześnie istnieje wiele rozwiązań, które ułatwiają procesy rekrutacyjne prowadzone w takiej formie.

Rozmowa kwalifikacyjna online – przydatne narzędzia

Najbardziej znanym narzędziem jest Skype. Z jego pomocą możemy odbywać rozmowę twarzą w twarz z kandydatem oddalonym nawet o setki kilometrów. Mamy możliwość współdzielenia ekranu z kandydatem w celu przedstawienia mu prezentacji lub materiałów dotyczących naszej organizacji, możemy również przesyłać pliki w czasie rzeczywistym, a więc możemy poprosić kandydata o wykonanie dla nas jakiegoś zadania.

Poza Skypem na rynku istnieje wiele innych dostawców podobnych rozwiązań, jak chociażby: Cisco Webex, ClickMeeting, Google Hangouts, Facebook Massanger i wiele innych. Wybór narzędzia zależy od indywidualnych preferencji.

Trendem zyskującym na popularności są też rozmowy video bez udziału rekrutera, tzw. video interview. Przygotowany wcześniej zestaw pytań przez rekrutera, za pośrednictwem platformy, jak np. zapraszamnarozmowę.pl, zostaje przesłany do kandydata w formie linku. Kandydat odpowiada na kolejno pojawiąjące się pytania, po czym odpowiedzi zostają utrwalone w pliku video.

Później rekruter może obejrzeć nagranie i na jego podstawie zdecydować, czy kandydat kwalifikuje się do następnego etapu rekrutacji. Takie rozwiązanie sprawdza się nie tylko w czasie zagrożenia koronawirusem, lecz także wtedy, gdy firmy mają dużo rekrutacji w ciągu roku lub gdy rekrutują większą liczbę osób na jeden rodzaj stanowiska, np. call center.

Takie narzędzie pozwala zaoszczędzić czas rekrutera i zredukować liczbę spotkań z kandydatami. Na rynku możemy znaleźć różne systemy, które oferują takie rozwiązania, jak choćby: GreenJobInterview czy Interactly.

Zasady rekrutacji w formie video

Przeprowadzanie rozmów video rządzi się swoimi prawami. Przed samą konwersacją należy przygotować ciche miejsce w domu czy w biurze i upewnić się, że nikt nie będzie nam przeszkadzał. Na początku warto upewnić się, czy obie strony dobrze się widzą i słyszą. Po przywitaniu się i udzielaniu podstawowym informacji, warto opisać, jak będzie przebiegała taka rekrutacji. Dla wielu osób będzie to zupełna nowość.

– Rekrutacja jest procesem wieloetapowym. Na szczęście mamy dostęp do internetu i nadal możemy umieszczać ogłoszenia i przeglądać odpowiedzi. To, co obecnie zmienia wielu klientów naszego portalu, to ostatni etap, jakim jest spotkanie z kandydatem, na rozmowę telefoniczną lub w formie video - mówi Anna Janowczyk, business development Manager z OLX.

Zarówno dla rekruterów, jak i osób aplikujących jest to duża zmiana, ale sytuacja wymusza dostosowanie się do nowych realiów.

- Oczywiście mamy do czynienia z różnymi branżami i różnym stopniem zaawansowania technologicznego. Dlatego jeszcze przed samą rozmową warto poinformować kandydata, w jaki sposób będzie ona przeprowadzona. Bardzo ważne jest, byśmy pamiętali o empatii, zawsze może okazać się, że po drugiej stronie jest osoba, która ma pod opieką dziecko czy dwa koty - kontynuuje Anna Janowczyk.

 

 



www.pulshr.pl | 27-05-2020 05:54:41